• دستگاه اسپلیت یک راه حل پنهان گرمایش و خنک کننده

موتور داکت اسپلیت

در گذشته مساله سرمایش و گرمایش با دغدغه‌ها و دردسرهای زیادی همراه بود اما امروزه و با پیشرفت فناوری انواع سیستم‌های تهویه مطبوع در بازار وجود دارد و مصرف کننده با خرید آن‌ها با یک تیر دو نشان می‌زنند. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در مصرف انرژی تاثیر می‌گذارد. در بین انواع مختلف سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت‌ها محبوبیت بالایی دارند. فن‌ های داکت اسپلیت بهترین فن برای خنک کردن محیط هستند. اسپلیت از هواساز و کندانسور تشکیل شده است که با کمک لوله‌های مسی به هم وصل می‌شوند.
داکت اسپلیت برای اسپلیت‌های کانالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وظیفه‌ی سرمایش در فصل تابستان و گرمایش در فصل زمستان برای فضاهای تجاری، مسکونی، اداری و سایر اماکن را بر عهده دارد تا شرایط آسایش را برای ساکنین فراهم کند. مزایای داکت اسپلیت برای مصرف کننده بسیار زیاد است، از جمله اینکه طول عمر بالایی دارد، گرمایش و سرمایش را به صورت یکنواخت در فضا پخش می‌کند، رطوبتی که در فضا وجود دارد را از بین می‌برد و آلودگی‌های موجود در فضا را با کمک فیلترهایی که دارد، حذف می‌کند.
همچنین داکت اسپلیت سر و صدای کمی در فضا ایجاد می‌کند. ممکن است به مرور زمان قطعات اسپلیت مانند کندانسور، هواساز و یا فن داکت اسپلیت و همچنین موتور داکت اسپلیت آسیب ببیند و مجبور به جایگزینی قطعات شوید، قیمت فن داکت اسپلیت در بازار مختلف است و جنس مواد اولیه، برند، تولید داخلی و یا خارجی فن داکت بر روی قیمت فن داکت اسپلیت تاثیر می‌گذارد. برای همین لازم است با روش‌های صحیح نگهداری کولرگازی و داکت اسپلیت آشنا باشید.

موتور داکت اسپلیت

قیمت فن داکت اسپلیت

با استفاده از یک کانال مارپیچی (تو رفتگی یا انعطاف‌پذیر) و یک محفظه جت، می‌توان به طور همزمان خنک‌سازی و گرمایش چندین اتاق را انجام داد. برای زمان‌هایی که میزان گرما برای محیط بیش از اندازه می‌باشد، فن داکت اسپلیت کار خود را شروع کند. در زمان‌هایی که موتور داکت اسپلیت و بخش داخلی دستگاه گرم می‌شود فن به راحتی می‌تواند کار خنک سازی را انجام دهد.
در رابطه با این موضوع باید گفت که فن باید تنظیم شود تا آسیبی به آن وارد نشود زیرا قیمت فن داکت اسپلیت کمی هزینه‌بر است. زمانی که از تنظیمات فن در داخل دستگاه استفاده شود میزان خنک کنندگی دستگاه افزایش پیدا می‌کند و عملکرد بی نقص‌تری را از دستگاه داکت اسپلیت می‌توان به دست آورد و فشاری به فن وارد نمی‌شود.

معروف‌ترین برند‌های کمپرسور داکت اسپلیت عبارت است از:

  • میتسوبیشی
  • کوپلند
  • هایلی
  • الجی
  • پاناسونیک
  • کوپلند

یکی از برندهای معتبر کمپرسور داکت اسپلیت است که از بهترین و مناسب‌ترین کمپرسور اسکرال می‌باشد که قیمت بسیار بالایی نیز دارد.

1. الجی

تولیدکنندگان کمپرسور‌های روتاری که قدرت متوسطی دارد.

2. پانوسونیک

برند این محصول دارای ظرفیت زیر 30000 است.

3. میتسوبیشی

از کمپرسور‌های روتاری که با ظرفیت‌های متفاوتی ارائه می‌شود و میزان مصرف انرژی در این برند بسیار بالا است. قیمت فن داکت اسپلیت برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

4. هایلی

این برند از کمپرسور‌های چینی است که می‌توان گفت که به صرفه‌ترین مدل کمپرسور‌های موجود در این صنعت به شما می‌آید.

5. برند‌های متفرقه

در هر کجایی که کمپرسور‌های را مشاهده کردید که کاملاً رنگ شده بودند بدون اینکه لیبل و یا برچسبی داشته باشند باید بدانید که موتور آن ها بی اصالت است.
کمپرسورهای اینورتر از کمپرسورها که بسیار کم مصرف هستند و دارای ویژگی‌های دور متغیر نیز می‌باشند. به این نحو که در صورت نیاز موتور زیر بار می‌رود در این نوع فرایند که توسط تبدیل کردن برق متناوب مستقیماً و با تغییر دادن فرکانس انجام می‌شود که نیاز به برد هوشمند دارد. بر اساس قوانین تبلیغات فروش بیشتر از این مدل در مواردی استفاده می‌شود که منجر به قبول هزینه‌های اولیه گزاف گردد.

کمپرسور داکت اسپلیت مشابه اینورتر از کمپرسورها که برای مواقعی که استارت در چند پله وارد پیک مصرف می‌شود بر روی کاغذ کارایی خوبی دارد، اما در نوع فرایند نتایج مطلوبی در آن به اثبات رسیده است.

احتمالاً اکثر شما با اسپلیت‌های خانگی آشنا هستید و شاید یکی از نمونه‌های آن را در خانه دارید. امروزه این سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به یکی از متداول‌ترین وسایل برای تهویه مطبوع تبدیل شده‌اند. به طور کلی این سیستم از دو یونیت داخلی و خارجی یعنی کندانسور و هواساز تشکیل شده است. این دو واحد به کمک لوله کشی مسی به یکدیگر متصل می‌شوند تا بتوانند برای تولید هوای سرد و گرم شرایط لازم را فراهم کنند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی داکت اسپلیت این است که سیستم لوله کشی و یا چیلر یا اتاقک مرکزی نیاز ندارد. به همین دلیل است که هزینه‌های شما تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و این مسئله به سرعت تعمیر آن‌ها نیز کمک می‌کند. از آنجایی که نحوه لوله کشی تاثیر بسیار زیادی در طول عمر و صدای تولید شده توسط این دستگاه‌ها دارد، لازم است توسط کارشناسان و متخصصان شرکت الکترومگا به صورت اصولی انجام گیرد.

انواع مختلف کمپرسور داکت اسپلیت از نظر مصرف برق شامل:

  • کمپرسور‌های دور ثابت
  • کمپرسور‌های تک فاز
  • کمپرسور‌های سه فاز
  • کمپرسور‌های اینورتر
  • کمپرسور داکت اسپلیت مشابه اینورتر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کمپرسور‌های دور ثابت

کمپرسور‌های دور ثابت به دو صورت می‌باشند یا خاموش هستند یا روشن. این مسئله باعث شده است که بیشترین انرژی را در زمان استارت اولیه داشته باشد. لذا این نوع از کمپرسورها در مدل‌های مختلفی هستند. کمپرسور‌های دور ثابت پیستونی خیلی سریع مصرف برق دارند در این شرایط فاقد هزینه است. تنها برای مکان‌های گرمسیر که هزینه‌های انرژی و برق آن ها کمتر است.

2. کمپرسور‌های تک فاز

مقدار ظرفیت کمپرسور‌های تک فاز دارای 42000 است که بستگی به حداکثر ظرفیت فیوز مکان نصب و نوع موتور قابل مصرف است.

3. کمپرسور‌های سه فاز

در واقع داکت اسپلیت هایی که با ظرفیت 48000 و یا بیشتر به علت محدودیت ظرفیت فیوز محل نصب و نوع موتور می‌توان از آن ها استفاده کرد. مقدار ظرفیت 36000 و 42000 بستگی به حداکثر ظرفیت فیوز محل نصب و نوع موتور قابل مصرف می‌باشند.

مهم‌ترین ویژگی‌های داکت اسپلیت

مهم‌ترین ویژگی‌های داکت اسپلیت چیست؟

عدم نیاز به کانال کشی عمودی و فضای مشترک در آپارتمان‌ها، عدم نیاز به لوله کشی داکت اسپلیت در کف و سقف ساختمان، توزیع سرما و گرما با استفاده از سیستم‌های پیاده شده در سقف کاذب، کاهش هزینه‌ها و نگهداری آسان، عدم نیاز به فضای زیاد و قابلیت نصب در سقف و کانال کشی بسیار کوتاه و بسیار آسان از ویژگی‌های انواع داکت اسپلیت می‌باشد. احتمالاً به این نکته پی بردید که وجود گاز در حد مجاز تا چه اندازه برای این دستگاه اهمیت دارد، بنابراین اگر گاز درون دستگاه به اندازه کافی وجود نداشته باشد، راندمان داکت اسپلیت به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌های مصرفی آن افزایش می‌یابد.
اگر فاصله بین یونیت داخلی و خارجی بسیار زیاد باشد و یا نصب به صورت اصولی انجام نشود، سرمای مطلوب و مورد نظر در محیط توزیع نخواهد شد. گاهی ممکن است پس از آنکه دستگاه را روشن می‌کنید به مرور احساس کنید که سرمای مطلوب اولیه خود را از دست می‌دهد. علت این است که دستگاه برای تولید سرما به آمپر بیشتری نیاز دارد و از طرفی موتور کمپرسور قطع می‌شود و موجب بروز این مشکل خواهد شد. به همین دلیل بهتر است میزان گاز دستگاه و یا روغن آن بررسی شود. علاوه بر آن مشکل در ترموستات، سنسور، یونیت خارجی، شیر انبساط و گرفتگی فیلترها می‌تواند موجب شود که دستگاه عملکرد خوبی از خود ارائه ندهد.

دستگاه‌هایی مانند داکت اسپلیت جزء یکی از تازه‌ترین محصول‌هایی هستند که برای تهویه مطبوع هوا به کار می‌روند و در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته‌اند. یکی از نکاتی که در رابطه با داکت اسپلیت وجود دارد تک پنل بودن دستگاه داکت اسپلیت است. البته تک پنل بودن آن در قسمت داخلی کانال قرار داده می‌شود که با توجه به فشار زیادی که از طریق فن ایجاد می‌شود، هوای سرد تولید می‌شود.
با توجه به این موضوع اپراتور یا پنل داخلی دستگاه منجر به توزیع هوای داخلی در هر قسمت می‌شود. مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن اهیمت زیادی دارد، برای این که بتوان از انرژی به نحو مطلوبی بهره‌مند شد باید از داکت اسپلیت‌های اینورتردار استفاده شود. همچنین هواگیری داکت اسپلیت‌ اگر به موقع انجام گیرد تاثیر به سزایی بر روی عملکرد اسپلیت می‌گذارد.

در کمپرسور داکت اسپلیت روتاری میزان چرخش 360 درجه‌ای تیغه‌ها در این نمونه از کمپرسورها باعث گردش و فشرده سازی مبرد در دستگاه می‌شود. زمانی که گاز از لوله ی ورودی به کمپرسور داخل می‌شود. با گردش تیغه ها و برخورد پره‌ها با مبرد باعث هدایت آن‌ها به سمت لوله خروجی می‌شود. در این مدل از کمپرسورها که معمولا از این قابلیت برخوردار هستند که در مناطق شمال غرب، غرب و شمال ایران را می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مصرف برق و انرژی این نوع از کمپرسورها از نمونه‌های پیستونی کمتر و از کمپرسور‌های اسکرال نیز بیشتر خواهد بود.

در کمپرسور‌های داکت اسپلیت روتاری که بیشترین عملکرد را در ظرفیت‌های 24000 و 30000 داکت اسپلیت دارند برای استفاده کردن از آن‌ها نیاز است که ظرفیت‌های بیشتری از لحاظ اقتصادی داشته باشید. چرا که در ظرفیت‌های بالا بایستی حتما از کمپرسور‌های اسکرال استفاده کنید.

بیشتر داکت اسپلیت‌های وارد شده به کشور از این نوع ظرفیت‌ها و از این مدل کمپرسورها استفاده می‌کنند. برای نصب و راه اندازی کمپرسور‌های روتاری در اختلاف ارتفاع بیشتری از 4 الی 5 طبقه که بین دو یونیت است توصیه نمی‌شود. با توجه به اینکه احتمال دارد که دستگاهی که راه اندازی می‌کنید از عمر کمی برخوردار باشد.

اولین نسل از موتور‌های تهویه مطبوع از نوع پیستونی است که فرایند فشرده سازی و گردش مبرد در این نوع کمپرسورها توسط سیستم پیستونی و سیلندر انجام می‌شود. در این سیستم به از نظر مکانیکی و ظاهری که مشابه با پیستون و سیلندر خودرو عمل می‌کند. به این صورت است که با هر رفت و برگشت پیستون مقداری از مبرد که در مخزن موتور ایجاد می‌شود به داخل سیلندر نیز مکیده می‌شود.

این فرایند خیلی سریع باعث متراکم شدن گاز می‌گردد. گاز متراکم از لوله‌ی خروجی کمپرسور در جهت اواپراتور هدایت می‌شود. از موارد استفاده از کمپرسور بیشتر برای مناطقی خیلی گرمسیر کشورمان مانند استان‌های جنوبی و مرکزی. مقادیر برودت تولید شده که به وسیله‌ی دستگاه هایی که با کمپرسور پیستونی تجهیز شده‌اند بسیار زیاد است در ضمن نیز میزان صدا و یا مصرف برق بالا نیز از دیگر ویژگی‌های فوق العاده‌ی این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع است.

تفاوت اسپلیت با کولر گازی

هنگام نصب تفاوت اسپلیت با کولر گازی به خوبی روشن و واضح است. در ابتدای امر باید هنگام نصب داکت اسپلیت آن را بر روی سقف کاذب طراحی کنید. در مرحله بعدی لازم است که شاسی فلزی دستگاه را نصب کرده و لوله‌های مسی را به صورت کامل نصب کنید. در این مرحله نوبت به کندانسور و هواساز است که باید محلی مانند پشت بام یا تراس را برای نصب دستگاه انتخاب کنید. در فصول گرم تابستان با تابیدن نور خورشید باعث گرم شدن کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها می‌شود. روش‌های مختلف و صحیحی برای نگهداری از کولرهای گازی وجود دارد که باعث بالا بردن طول عمر کولرگازی در سال‌های متمادی می‌شود.
برای اینکه کولرگازی شما هوای خنکی داشته باشد نیاز است که روش‌های صحیح و مراقبت و نگهداری از کولر گازی و داکت اسپلیت‌ها را شناسایی کنید. زمانی که میزان لرزش در موتور دستگاه به شدت کم باشد، نشان دهنده‌ی موتور قوی دستگاه است. بنابراین در سال‌های اخیر شرکت‌های سازنده موتور فن کویل توانسته‌اند از موتور‌های قوی برای دستگاه‌هایی که تولید می‌کنند، استفاده کنند. از اجزای مهمی که بر روی راندمان اسپلیت تاثیر می‌گذارد موتور داکت اسپلیت است. قیمت فن داکت اسپلیت و قیمت موتور داکت اسپلیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن شامل توان و طول شفت است.

قیمت فن داکت اسپلیت

با توجه به اینکه دستگا‌های داکت اسپلیت و کولر گازی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین اجزای آن کمپرسور می‌باشد که اهمیت فوق العاده‌ای دارد از آنجایی که موتور داکت اسپلیت به اندازه‌ای زیاد است که از آن به منظور قلب دستگاه نیاز یاد می‌شود. موتور‌های مختلفی در در داکت اسپلیت به کار رفته است.

بروزترین فناوری‌ها و طراحی کمپرسور داکت اسپلیت مدل اسکرال یا حلزونی است. در این نوع از کمپرسور که به نام مارپیچی نیز شناخته شده است. فناروی‌ها و تکنولوژی‌های بی نظیر در طراحی این مدل روزنه‌ای جدید بر روی طراحی سیستم‌های مطبوع با بهترین بازدهی دارد. وظیفه ی اصلی و اساسی کمپرسورها گردش مبرد و فشرده سازی است که در جهت مخالف دو مارپیچ این فشرده سازی را انجام می‌دهند.

بنابراین یک مارپیچ به طور متحرک و مارپیچ دیگر ثابت است که در حرکت مارپیچ متحرک باعث متراکم شدن گاز می‌گردد که بیشترین بازده در بین انواع کمپرسورها به کمپرسور اسکرال تعلق دارد. در واقع این نوع از کمپرسورها که ظرفیت بالای 24000 دارند که مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کمپرسورها طول عمر بالای آن ها می‌باشد.

با کم بودن مصرف انرژی و برق همچنین صدای پایین در ظرفیت‌ها و شرایط یکسان در این نوع کمپرسورها که در مجاورت عمر بلای آن که پیش از این به آن اشاره کردیم باعث شده است تا قیمت بالای در مقایسه با دیگر مدل‌ها داشته باشد. لازم به ذکر است که به دلایل مختلف بیشترین کمپرسور‌های داکت اسپلیت در فاصله دوری از یونیت‌های داخلی نصب می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از کمپرسورها استفاده کنید الزامی است که بیشترین اختلاف ارتفاع و یا بیشترین فاصله بین دو یونیت تنها در سیستم‌هایی که دارای کمپرسور اسکرال امکان‌پذیر است را انجام دهید. برای آسیب ندیدن کمپرسور خدمات تعمیر و نگهداری داکت اسپلیت باید به موقع انجام گیرد.

هر آنچه در مورد داکت اسپلیت نمی‌دانید