انواع کندانسور بر اساس ساختار

در این مطلب انواع کندانسور بر اساس ساختار را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
انواع کندانسور بر اساس عملکرد با انواع کندانسور بر اساس ساختار تفاوت دارند، کندانسور‌ها از لحاظ نوع کاربرد و کارایی که دارند در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند اعم از صنعتی، چیلر، سردخانه‌ای.

کندانسور تقطیر کننده به دستگاهی گفته می‌شود که با استفاده از لوله‌هایی کویل پیچیده و خمیده شکل تشکیل می‌شود. سیال گازی با حرارت بالایی در آن به سه شکل حرارت خود را از دست می‌دهد و تبدیل به مایع می‌گردد.

انواع کندانسور بر اساس ساختار

انواع کندانسور بر اساس ساختار عبارت است از:

  1. آب خنک (آبی)
  2. تبخیری (ترکیبی)
  3. هوا خنک (هوایی)

منظور از کندانسور آبی این است که سیال خنک کننده آن آب باشد. در صورتی که سیال خنک کننده هوا باشد به آن کندانسور هوایی گفته می‌شود.

اگر تقریبا ترکیبی از هر دوی آن‌ها یعنی هم آب و هم هوا باشد به آن کندانسور ترکیبی یا تبخیری گفته می‌شود که در صنایع مختلف بیشترین از نوع کندانسور آبی استفاده می‌شود.

1. کندانسور آبی (آب خنک)

در کندانسور آبی قبل از اینکه آب خنک کاری، حرارت سیال داغ را بگیرید به سمت برج خنک کننده می‌فرستد تا در برج مجددا خنک شود و به کندانسور باز گردد این سیکل خنک کاری دائما تکرار می‌گردد.

انواع کندانسور آبی به شکل‌های زیر طراحی و ساخته می‌شوند:

  • پوسته و لوله
  • صفحه‌ای
  • نوع پوسته و کویل مارپیچ
  • نوع دو لوله‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انواع کندانسور بر اساس ساختار

1) پوسته و لوله

کندانسور آبی پوسته و لوله، از مجموعه لوله‌های افقی موازی تشکیل شده است که در داخل آن‌ها سیال داغ جریان داشته و در پوسته اطراف آن، آب می‌گذرد یا برعکس.
با انتقال حرارت بین آب و سیال داغ گازی شکل به مرور زمان سیال داغ گازی شکل از حالت گازی به مایع تغییر حالت می‌دهد که اصطلاحا به آن کندانس تقطیر گفته می‌شود.

در تعدادی از این کندانسور‌ها سطح لوله‌ها دارای پره‌هایی است که منجر به بالا رفتن درجه حرارتی می‌شود. در واقع مشکل جزیی آن‌ها رسوب املاح آب است که در داخل لوله‌های مسی قرار گرفته است و موجب افزایش فشار رانش می‌گردد.

امروزه روش‌های مختلفی این رسوب را از داخل لوله‌ها جدا می‌کند و با پیشرفت علوم مهندسی شیمی شیوه‌های قابل قبول و مطمئنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد کندانسور پوسته و لوله نسبت به سایر مدل‌های دیگر، ساده بودن ساختار آن‌ها، مقرون به صرفه بودن در مقایسه با دیگر مبدل‌ها، مقاومت و دوام بالا در برابر فشارهای زیاد مدت‌های متمادی است که به صورت گسترده در صنایع متعددی به کار می‌رود.

2) صفحه‌ای

کندانسور آبی صفحه‌ای، در این مدل از چند ده تا چند صد صفحه در کنار یکدیگر و آب بند در مقایسه با هم قرار گرفته اند.
یکی از صفحه‌ها مابین فضای بین صفحات سیال سرد مانند آب و سیال گرم مانند سیال گاز داغ جاری می‌شود و با یکدیگر با استفاده از دیواره صفحات، تبادل حرارتی انجام می‌دهند.

در مدل صفحه‌ای به دلیل افزایش سطح منتقل کننده گرما، ظرفیت انتقال حرارتی زیادی در ابعاد کوچک‌تر ایجاد می‌شود؛ اما حداکثر تحمل فشار کاری این مدل نسبت به نوع پوسته و لوله کمتر است و بالطبع قیمت آن نیز نسبت به پوسته و لوله بیشتر است.

از این کندانسور آبی صفحه‌ای می‌توانید در برخی از کاربردهای خاص استفاده کنید.

کندانسور هوایی

3) نوع پوسته و کویل مارپیچ

در این مدل یک کویل وجود دارد که احتمال اینکه لوله‌های حلزونی شکل یا مارپیچ مانند در داخل یک پوسته استوانه قرار بگیرید وجود دارد.

4) نوع دو لوله‌ای

در کندانسور آبی نوع دو لوله‌ای، که یک لوله آن قطر کمی دارد و داخل یک لوله قطر بیشتری قرار دارد. در داخل لوله داخلی، سیال آب و در فضای مابین دو لوله سیال داغ جریان دارد و برعکس.

این مدل همانند نوع کندانسور پوسته و کویل مارپیچ کاربرد کمی دارد.

2. کندانسور هوایی

در کندانسور هوایی، فن هوا روی کویل جریان داده می‌شود تا آن را خنک کند و سیال داخل کویل حرارت خودش را از دست بدهد.
در نوع هوایی، لوله‌ها دارای پره یا فن می‌باشند و هوا با استفاده از فن روی لوله‌ها جریان می‌یابد.

این مدل از کندانسور که کاملا برخلاف کویل آبی عمل می‌کند نیاز به تجهیزات و امکاناتی اعم از برج خنک کننده نیست و هوای عبور داده شده از طریق لوله‌ها، گرما را از سیال داغ می‌گیرد و به هوای اتمسفر انتقال می‌دهد.
کندانسور هوایی برخلاف مدل کندانسور آبی و تبخیری خطر رسوب یا زنگ زدگی تجهیزات ممکن نیست.

3. کندانسور تبخیری یا ترکیبی

در این مدل از کندانسور باید گفت که تقریبا ترکیبی از مدل کندانسور آبی و هوایی است.به این شکل عمل می‌کند که سیال با درجه حرارت بالا داخل لوله‌های کندانسور تبخیری در جریان است.

سپس با استفاده از آبی که روی لوله‌ها پاشیده می‌شود تقطیر صورت می‌گیرد.
سپس از طریق یک فن در همان مجموعه بخشی از آب که گرم شده است؛ خنک می‌گردد. نوع آبی و هوایی در مقایسه با نوع تبخیری از کاربرد بیشتری برخوردار است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *