شناخت موتور فن کویل

موتور فن کویل در چند نوع مختلف تولید و عرضه می‌شود. شناخت موتور فن کویل و تعمیر آن به مهارت و تخصص نیاز دارد.

المو ایتالیایی

همانطور که از نام موتور بر می‌آید، این محصول توسط یک کمپانی ایتالیایی تولید می‌شود که اولین بار در سال ۱۳۵۰ وارد ایران شد.  شرکت ساراول این موتورها را برای نصب بر روی فن کویل‌های خود استفاده می‌کند. آن‌ها در انواع مختلف یعنی تک شفت کوتاه و بلند و دو شفت کوتاه و بلند عرضه می‌شوند.

دور موتور از ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۰ در دقیقه متغیر است. قطر این دستگاه‌ها ۱۱ سانتی متر و طول شفت در مدل ۶۰۰ آن ۲۲ سانتی متر و در مدل ۴۰۰ آن ۱۴ سانتی متر است.

پایونیر تایلندی

با توجه به ویژگی‌هایی که تولید موتور فن کویل پایونیر دارد می‌توان گفت که در بازار رقیب سرسخت فن کویل ایتالیایی محسوب می‌شود. یکی از مشکلاتی که این سیستم در بازار ایران دارد عدم تناسب بلبرینگ‌های موجود به کار رفته در قطعات این موتور با مدل‌های موجود در کشور است. ویژگی‌های شفت‌ها و اندازه قطر بدنه شبیه به مدل ایتالیایی می‌باشد.

الکتروژن

تصویب تحریم‌ها علیه ایران باعث تولید یکی از موفق‌ترین محصولات داخلی برای موتور فن کویل شد. از قطعه بلبرینگ نیز در در این موتور استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های خوب الکتروژن که برگرفته از مدل ایتالیایی است تعداد دور موتور‌های متنوع آن می‌باشد. به عبارت بهتر دور موتور آن از ۵۷۰ دور در دقیقه تا ۱۱۰ دور متغیر می‌باشد. قیمت موتور فن کویل الکتروژن مناسب است و متقاضیان زیادی دارد.

تعمیرات فن کویل

تعمیرات فن کویل ساراول چگونه انجام می‌شود؟

یکی از بهترین فرمول‌های موجود در بازار این مدل‌ها هستند و دلیل آن موتور فن کویل ایتالیایی است که عملکرد بسیار عالی از خود ارائه می‌دهد.

با این وجود در طی چند سال اخیر به علت تحریم‌های موجود موتورهای ایتالیایی بر روی آن‌ها نصب نمی‌شوند و بیشتر از نمونه‌های بی کیفیت چینی استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌ها این است که پروانه‌های قوی دارند. علاوه بر آن معمولا طول شفت موتور فن کویل ۱۴ سانتی متر است که در مدل‌های ۶۰۰ و ۲۰۰ با یکدیگر متفاوت هستند.

تعمیرات فن کویل‌های سرما آفرین

در بازار پس از فن کویل‌های ساراول نمونه‌های سرما آفرین در جایگاه دوم از نظر کیفیت و راندمان قرار دارند. مدل‌های قدیمی کریر تولید کمپانی‌های آمریکایی بوده است که در آن زمان رقیب اصلی ساراول به شمار می‌آمدند. با این حال از آنجایی که برخی از موتورها در این سیستم شفت کوچکی داشتند باعث می‌شد که به راحتی قابل تعمیر نباشند. به مرور عدم امکان تعمیر تخصصی و خرابی‌های بوش و شفت باعث شد که عملاً در بازار ایران غیر قابل استفاده شوند.

با توجه به مسائل و نکات ارائه شد، مشخص می‌شود که قطعات یدکی مورد نیاز هنگام تعمیر در بازار ایران به خوبی یافت نمی‌شود و به دلیل کمیاب بودن و قیمت بالایی که دارند حتی با عملکرد خوب خود بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند که از نمونه‌های ساراول استفاده نمایند.

تعمیر سیستم‌های تهویه

فن کویل‌های تهویه از کائوچو ساخته شده‌اند اما کاور محافظ پروانه شکل آن‌ها از پلاستیک دو تکه تشکیل شده است. همین مسئله باعث می‌شود که کاورهای پلاستیکی مدام دچار شکستگی شوند و در ادامه صدای زیادی از سمت فن ایجاد شود.

پروانه‌های پلاستیکی نسبت به پروانه‌های آلومینیوم بهتر هستند و از آنجایی که در این سیستم‌ها از نمونه‌های پلاستیکی استفاده شده است، تعمیر آن‌ها ساده‌تر انجام می‌شود.

تعمیرات فن کویل

تعمیرات فن کویل‌های اتمسفر

یکی از محبوب‌ترین و مقاوم‌ترین فن کویل‌ها مدل‌های اتمسفر هستند. به همین دلیل لازم است که تعمیرات آن‌ها حتما توسط متخصص و افرادی که از تجربه کافی در این زمینه برخوردار هستند صورت بگیرد. از آنجایی که این دستگاه‌ها معمولاً دارای دو فیلتر هستند، لازم است حتماً هر کدام از آن‌ها بررسی شوند تا در صورتی که گرد و خاک بر روی فیلترها نشسته‌اند تمیز و در صورت نیاز تعویض شوند. به این دلیل که اگر به صورت اتفاقی آن‌ها همزمان کثیف شوند فشار بسیار زیادی را متحمل می‌شوند و این باعث کاهش راندمان و بازده آن‌ها خواهد شد.

یک مشکل دیگر که درباره این فن کویل‌ها وجود دارد این است که پیچ‌های نگهدارنده به کویل بسیار نزدیک هستند و اگر سرویسکار از تجربه و تخصص کافی بهره مند نباشد، ممکن است در اثر اشتباه باعث سوراخ شدن کویل شوند.

از آنجایی که پایه‌های موتور مدل اتمسفر بزرگ‌تر از نمونه‌های دیگر هست برای تعویض الکتروموتور آن بهتر است از تعمیرکاران تخصصی کمک بگیرید. از طرفی به علت محکم بودن پروانه‌های این سیستم که از نوع آلومینیومی هستند عدم سرویس و تعمیر به موقع باعث می‌شود که به مرور زمان شفت و بوش الکتروموتور دچار مشکل شده و در آینده‌ای نه چندان دور هزینه‌های بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

تعمیرات موتور فن کویل چگونه انجام می‌شود؟

افرادی که با هر کدام از آن‌ها سروکار داشته‌اند می‌توانند در این زمینه تعمیرات لازم را انجام دهند. به عبارت بهتر آن‌ها خواهند گفت که کدام یک از موتورها برای نیاز شما مقرون به صرفه خواهند بود و کدام یک از آن‌ها نیاز به تعویض دارند. بنابراین اگر هرگونه مشکلی در رابطه با موتور فن کویل به وجود آمد بهتر است ابتدا به یک کارشناس مجرب در این زمینه مراجعه کنید.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *