مشکلات کولر گازی

بر طرف کردن مشکلات کولر گازی مسئله بسیار مهمی است. کولر گازی از دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی است که امروزه بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است.

معمولاً بیشترین استفاده‌ای که از کولر گازی وجود دارد در استان‌های بندرعباس، بوشهر، شیراز، خوزستان، ایلام و شهرهای دیگر هستند.
در گذشته معمولاً تلاش می‌کردند تا از کولر گازی‌های پنجره‌ای استفاده کنند اما امروزه به دلیل گرمای هوای بسیار زیاد مردم تلاش می‌کنند تا از اسپلیت و کولر گازی‌های ایستاده استفاده کنند.

لازم است بدانید که هنگام استفاده از کولر گازی ممکن است باید ایراداتی مواجه شوید. قصد داریم در این گفتار به تمامی مشکلات دستگاه بپردازیم.

مهم‌ترین مشکلات کولر گازی

مشکلات کولر گازی عبارتند از:

  • روشن نشدن
  • کار نکردن کمپرسور
  • داغ شدن بیش از اندازه
  • برفک زدن
  • انتشار باد گرم کولر گازی
  • انتشار سر و صدای زیاد

در ادامه همراه ما باشید تا با هر کدام از این موارد آشنا شوید.

1. روشن نشدن کولر گازی

یکی از مواردی که ممکن است شما با آن رو به رو بشویید این است که کولر گازی شما روشن نمی‌شود.

این موضوع یکی از قسمت‌های بسیار مهم برای عیب‌یابی کولر گازی به حساب می‌آید. یکی از مواردی که باعث می‌شود در کولر گازی شما روشن نشود این است که جریان برق کافی در آن‌ها وجود ندارد.

ممکن است که اشال در سه شاخه برق، قطعی در سیم اتصالات وجود دارد که باعث می‌شود کولر گازی شما روشن نشود.
در واقع شما باید این موارد را بررسی کنید تا مطمئن شوید علت روشن نشدن دستگاه شما این موارد نیستند.

بعد از اینکه مطمئن شدید جریان برق سالمی به کولر گازی می‌رسد و پریز و جعبه فیوز راهم را چک کردید. در مرحله بعدی برای اینکه بتوانید مشکل روشن نشدن کولر گازی وجود دارد را بررسی کنید.

باید سیم‌ها و اتصالات برق را چک کنید و مطمئن شوید که آن‌ها سالم هستند. بعد از سلامت بودن آن‌ها باید به دنبال حل کردن مشکل باشید.

 کولر گازی 

2. کار نکردن کمپرسور کولر گازی

یکی از موارد دیگری که برای عیب‌یابی در کولر گازی به حساب می‌آید این است که کمپرسور یا موتور فن کویل کار نمی‌کند.

در واقع زمانی که شما با مشکل و آسیب در کمپرسور و یا واحد تراکم روبرو می‌شوید باید بدانید که این موضوعات می‌تواند باعث شود تا کمبود یا تخته گاز مبرد، افزایش دمای بیش از اندازه موتور باعث بروز مشکل در مبرد و همچنین فرسودگی سیم‌ها و اتصالات باعث کار نکردن کمپرسور به حساب می‌آید.

در واقع شما در مرحله اول باید مطمئن شوید که چه خرابی برای کمپرسور وجود دارد و در مرحله بعدی بحث با سراغ تعمیر یا تعویض این قطعه بروید.

باید بدانید که این کار نیاز به تجربه و مهارت دارد و حتما باید با و به سراغ افراد بروید و متخصصان و می‌توانند به شما کمک کنند.

در واقع باید بدانید علت کمی برای کار نکردن کمپرسور وجود دارد و شما با شارژ مجدد دستگاه می‌توانید آن را برطرف کنید.

یک راه حل دیگری که شما برای این مشکل می‌توانید استفاده کنید این است که قطعی و اتصالات سیم‌ها را بررسی کنید تا بتوانید مطمئن شوید که این مشکل از جای دیگری وجود دارد.

3. داغ شدن بیش از اندازه موتور

یکی از ایرادات و مشکلات کولر گازی این است که فن و موتور فن بیش از اندازه داغ می‌شود.

این موضوعات به دلیل نبودن جریان هوای کافی، خراب شدن موتور فن، نصب نامناسب خازن روی موتور، خراب شدن و انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای اتفاق می‌افتد و ممکن است باعث شود تا دلایل گرم شدن بیش از اندازه موتور باشد.

راهکار‌هایی که برای این موضوع وجود دارد این است که شما باید سرویس‌های دوره‌ای را در نظر بگیرید و به موقع از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که فن یا موتور فن دچار آسیب شود باید تلاش کنید تا آن‌ها را تعمیر کنید یا بسیار عالی آن‌ها را تعویض کنید.

4. برفک زدن کولر گازی

یکی از دلایل دیگری که در کولر گازی شما را با مشکل روبرو می‌کند برفک زدن کولر گازی می‌باشد که کاربران حداقل یکبار با این مشکل روبرو می‌شوند. تخلیه یا کاهش گاز مبر، نبودن جریان هوای کافی در لوله‌های کویل اواپراتور، خرابی قطع شیر برقی، گرفتگی لوله و موارد دیگر باعث به وجود آمدن برفک در کولر گازی می‌شود.

برای اینکه شما بتوانید این مورد را کاهش دهید؛ بهتر است کاهش گاز مبرد و شارژ به موقع آن را در نظر بگیرید.

اطمینان به دست بیاورید که مسیر لوله‌ها و سالم هستند و ارتباط سالم و سالمی بین شیر برق و کولر گازی وجود دارد. در واقع این راهکارها از سری کارهای بسیار مناسبی است که شما برای برطرف کردن مشکل اسپلیت دیواری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 کولر گازی 

5. انتشار باد گرم کولر گازی

نگهداری کولرگازی موضوع مهمی است، یکی از مواردی که به صورت اشکال در کولر گازی به وجود می‌آید این است که باد گرمی در محیط به وجود می‌آید و این موضوع از مشکلات بسیار شایع می‌باشد. ریشه اصلی که برای این مشکل وجود دارد این است که شما یونیت خارجی را به موقع سرویس نمی‌کنید.

منافذ فیلتر تصفیه هوا گرفتن فنی و موتور فن دچار آسیب شده است، گاز مبرد کم شده است، ترموستات ایراد پیدا کرده است یا اینکه اشکال در کمپرسور به وجود آمده است.

در واقع شما برای برطرف کردن این مشکل باید کولر گازی را بررسی کنید و فیلترهای هوا را به صورت منظم شستشو دهید و آلودگی‌های آن را برطرف کنید.

این موضوع از راهکارهای بسیار مناسبی است که شما برای انتشار باد گرم کولر گازی می‌تواند از آن استفاده کنید. در صورتی که کاهش یا تخلیه مبرد اتفاق بیفتد به جایی که باد خنک به وجود می‌آید باد گرم در محیط انتشار پیدا می‌کند که همین موضوع می‌تواند برای شما مشکلاتی رابه وجود بیاورد.

برای اینکه شما مطمئن بشوید تا کمپرسور و فن دمنده به درستی کار می‌کند باید آن را چک کنید و سرویسی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

6. سر و صدای زیادی

یکی دیگر مواردی که برای عیب کولر گازی به حساب می‌آید این است که سر و صدای زیاد را تولید می‌کند.
صدای زیاد عجیب و غیر عادی نشان دهنده این است که یونیت خارجی و پنل داخل دستگاه دچار آسیب شده است. این موضوع نشان می‌دهد که دستگاه دچار نقص فنی شده است.

این موارد به دلیل این است که فنی دمنده خرابی تسمه و بلبرینگ‌ها گرفتگی فیلتر تصفیه هوا آسیب وارد شدن به مبرد و موارد دیگر از دلایل اصلی برای سر و صدا به حساب می‌آید.

در صورتی که شما این سر و صدا شنید با آچار کشی دستگاه می‌توانید آن را برطرف کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *