خرابی داکت اسپلیت

گاهی اوقات، عدم روشن سازی دستگاه، قطعی و یا اتصال سیم‌های آن است و از علت‌های خرابی داکت اسپلیت به شمار می‌آید.
البته در همه موارد نیز فاکتور فوق، دلیلی بر خرابی دستگاه نیست.

دستگاه داکت اسپلیت یک وسیله مفید و مناسب برای بهبود سرما و گرما در ساختار داخلی ساختمان است. امروزه، در بیشتر ساختمان‌های مسکونی، از این وسیله با علاقه مندی بیشتری استفاده می‌شود و دلیل آن چیزی نیست جزء کارکرد دستگاه داکت اسپلیت.

البته هنوز نیز پکیج‌ها، جای خود را حفظ کرده‌اند. با حضور پکیج در ساختمان، شکل دیگری از دستگاه خنک کننده و گرم کننده به نام داکت اسپلیت وارد بازار شده است.

البته در ساخت و تولید این دستگاه، مدل‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. از جمله مدل‌های این دستگاه هر دو فاکتور سرمایشی و گرمایشی برای محیط را به ارمغان می‌آورند. یعنی از یک دستگاه، هم می‌توان در فصل سرما و هم در فصل تابستان بهره‌مند شد.

علت خرابی داکت اسپلیت

خرابی داکت اسپلیت علت‌های مختلفی دارد که عبارت است از:

  1. قطعی پریز برق
  2. عدم کارایی در سیم رابط
  3. خرابی در کلیدهای اصلی
  4. سوختن موتور

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

مردی در حال تعمیر دستگاه اسپلیت

1. قطعی پریز برق

بهره‌مندی از دستگاه داکت اسپلیت فواید خوبی دارد، از دستگاه داکت اسپلیت، برای مکان و فضاهای بسیار بزرگ نیز استفاده می‌کنند.بیشتر مکان‌هایی که از نظر وسعت بسیار بزرگ می‌باشند و از این دستگاه برخوردار‌اند عبارتند از:

  • کارخانه
  • تالار
  • بیمارستان
  • ادارات
  • ساختمان مسکونی

در زمان عدم روشن سازی دستگاه، سوالات زیادی در ذهن مصرف کننده شکل می‌گیرد. ابتدا باید به دنبال علت و معلول‌های مشخص در رابطه با خرابی دستگاه رفت.

با شناخت و اطلاع در مورد مشکل مورد نظر در دستگاه، به راحتی فاکتور‌های تعمیر شکل می‌گیرند. گاهی اوقات با عدم اطلاع از نوع مشکل، سختی و سردرگمی‌های زیادی برای برطرف سازی خرابی وجود دارد.
در زمان روشن سازی داکت اسپلیت، متوجه عدم کارایی موتور فن کندانسور می‌شوید.

البته بروز این مشکل در زمان‌های اولیه نصب شکل می‌گیرد. از دلایل عدم روشنایی برای این دستگاه، قطعی برق پریز است.
با روشن سازی این دستگاه، در صورت عدم کارایی، ابتدا خونسردی خود را حفظ نمایید.

زمان خرابی دستگاه، نگرانی را از خود دور نمایید. در این مرحله، ابتدا به سراغ ارزیابی پریز برق بروید. برای شناسایی مشکل و برطرف سازی آن، در ساختار پریز برق، از فازمتر استفاده نمایید.

به کمک فازمتر، ابتدا برق موجود در قسمت پریز را شناسایی نمایید. در این مرحله، در صورت عدم وجود برق، از سلامت داکت اسپلیت مطمئن می‌شوید.
اما در صورت وجود برق در ساختار پریز، باید بخش‌های دیگر این دستگاه را چک نمایید.

2. عدم کارایی در سیم رابط

از مشکلات دیگر برای خرابی دستگاه داکت اسپلیت قطعی در سیم‌های رابط آن است. ابتدا سیم رابط در دستگاه را ارزیابی نمایید.
در صورتی مشاهده قطعی برای سیم موجود در دستگاه، در اسرع وقت، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

برخورداری از سیم‌های نو و سالم، مناسب برای تعویض می‌باشند. البته اتصالات موجود بین ساختار کلید فن و همین طور موتور و ترموستات نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.

مرد و زنی در حال روشن کردن دستگاه

3. خرابی در کلیدهای اصلی

از جمله فاکتور‌های دیگر در رابطه با خرابی دستگاه داکت اسپلیت خرابی در کلیدهای اصلی است. در ابتدا، قسمت پریز و قسمت داخلی دستگاه را بررسی نمایید.

اگر مشکل از قسمت داخلی دستگاه نبود؛ باید بخش‌های دیگر، شامل کلید اصلی را ارزیابی نمایید. با فشار دکمه اصلی دستگاه، شاهد هیچ نوع فعالیت و حرکتی از دستگاه نمی‌شوید.
در این قسمت، علت خرابی دستگاه مشخص می‌شود.
در این بخش، برای برطرف سازی مشکل، از دستگاه ولت متر استفاده کنید. ابتدا دستگاه داکت اسپلیت را از برق خارج نمایید. با خارج سازی دستگاه از برق، از ولت متر استفاده نمایید. تمامی کلید‌های موجود را بررسی کنید.
در این مرحله باید دقت خود را بر روی سالم و یا ناسالمی دستگاه افزایش دهید.

4. سوختن موتور

گاهی اوقات، عدم کارایی دستگاه داکت اسپلیت، می‌تواند سوختن در موتور دستگاه و یا موتور فن کویل آن باشد. موتور، یک قطعه بسیار مهم و کاربردی برای دستگاه داکت اسپلیت است.

این قطعه، در صورت بروز خرابی و یا میزان سوختن آن، به طور کامل دستگاه را فاقد کارایی و عملکرد مفید می‌سازد. البته در برخی از موارد، امکان نیم سوز شدن دستگاه وجود دارد.

با نیم سوزی در دستگاه، داکت اسپلیت، به صورت کامل نسوخته است. در شرایط نیم سوزی برای موتور دستگاه، می‌توان نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.
در صورت سوختن موتور، به هیچ عنوان از قابلیت تعمیر نمی‌توان استفاده کرد.

به هر جهت، نیم سوزی موتور، منجر به کاهش هزینه‌ها در روند تعمیرات دستگاه می‌شود.  برخی از دستگاه‌های داکت اسپلیت، به درستی خنک کننده مناسب برای محیط نیستند.

گاهی اوقات، دلایل زیادی برای عدم خنک سازی دستگاه برای محیط پیرامون آن وجود دارد که شامل:

  • کثیف و آلوده بودن ساختار فیلتر
  • قرارگیری کندانسور دستگاه در برابر تابش مستقیم نور خورشید
  • عدم قرارگیری دستگاه بر روی حالت کول

در صورت عدم روشنایی برای دستگاه داکت اسپلیت به غیر از فاکتور‌های بالا، باید از افراد متخصص در این زمینه بهره‌مند شد. دستگاه داکت اسپلیت، در نوع و مدل‌های متنوعی با برند‌های خاص، تولید می‌شود.

هر نوع از برند، در بازار، برای متخصص حرفه‌ای تعمیرات، باید قابل به تعمیر باشد. برخی از افراد ماهر در زمینه تعمیرات، تنها برند‌های خاصی را در بازار مورد تعمیر قرار می‌دهند.

بنابراین با تخصصی سازی کار خود، تنها قطعات و وسایل کاربردی برای آن برند را در اختیار دارند. به همین دلیل، برای تعمیر خرابی‌های موجود در دستگاه، باید از تعمیرکارانی که با برند‌های متفاوت کار می‌کنند تعامل داشت. این افراد به راحتی مشکلات موجود در دستگاه را برطرف می‌سازند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *