لوله کشی داکت اسپلیت

اگر ساختمان شما در حال ساخت است و پس از مقایسه و بررسی انواع داکت اسپلیت تصمیم به نصب داکت اسپلیت برای واحدهای آن دارید، بهتر است همان ابتدا با توجه به ظرفیت ساختمان و نیاز آن به سیستم تهویه مطبوع زمینه نصب این سیستم‌ها را فراهم کنید. اجرای لوله زیر کار مزایایی به همراه دارد که با بهره مندی از آن‌ها فرایند نصب داکت اسپلیت راحت‌تر انجام می‌گیرد.

ویژگی‌های اجرای لوله زیر کار چیست؟

1- به کمک نصب آن‌ها می‌توانید در آینده برای نصب سیستم‌های تهویه مطبوع اقدام نمایید.

2- کسانی که از کولر گازی در ساختمان استفاده می‌کنند احتمالاً با چالش‌های متعددی مواجه خواهند شد که عبور لوله‌ها از مرزهای مشترک ساختمان یا تخلیه آب در کولر از جمله آن‌ها خواهد بود. به همین دلیل لوله زیر کار و نصب داکت اسپلیت، بخش عمده‌ای از این مشکلات را حذف می‌کند.

یکی از مواردی که معمولاً مصرف کنندگان همواره به دنبال آن هستند و برای آن‌ها اهمیت دارد این است که مسیر لوله کشی داکت اسپلیت تا حد امکان کوتاه باشد، بنابراین تعیین محل نصب در مناسب‌ترین مکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر آن باید فرایند به شکلی انجام شود که نصاب و مشتری دچار مشکل نشود.

از آنجایی که معمولاً از لوله‌های مسی برای اتصال استفاده می‌شود و آن‌ها عایق هستند، برای جلوگیری از پارگی احتمالی آن‌ها معمولاً توصیه می‌شود که از نوارپیچی استفاده شود. نصب پانل هدایت باعث می‌شود که لوله کشی‌ها ظاهر ناخوشایندی به ساختمان ندهند و در نتیجه در امنیت باقی بمانند.
برای تخمین هزینه‌های اجرای لوله کشی داکت اسپلیت لازم است که کارشناس در ابتدا محل مورد نظر را بازدید کند و با برآورد متراژ قیمت حدودی را به شما اعلام کند.

داکت اسپلیت

اجرای عملیاتلوله کشی داکت اسپلیت

فرایند لوله کشی داکت اسپلیت وابسته به سه اصل مهم است که رعایت آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

1- قبل از عملیات اطمینان حاصل کنید که لوله‌ها کاملا خشک بوده و هیچ آبی وارد آن نشده است. به این دلیل که اگر این اتفاق نیفتد هنگام نصب کمپرسور و تجهیزات حساس دچار صدمه خواهند شد.

2- مورد بعدی این است که لوله‌ها تمیز و عاری از هر گونه گرد و غبار باشند. به این دلیل که اگر گرد و خاک وارد لوله‌ها شود، سیستم دچار گرفتگی شده و مشکلات بیشتری به وجود می‌آید.

3- بهتر است هنگام تجهیز سازی لوله‌ها محیط کاملاً تمیز باشد و به جای آنکه لوله‌ها را کف زمین قرار دهید، آن‌ها را در سطح مشخصی از زمین بگذارید.

فرایند آماده سازی و نصب

در لوله کشی داکت اسپلیت نکته حائز اهمیت این است که فاصله میان یونیت خارجی و داخلی اندازه‌ گیری شود تا میزان مورد نیاز برای لوله‌ها تعیین شود. می‌توانید از انواع ابزار مانند متر و خط کش برای مشخص کردن خطوط لوله و اندازه میان آن‌ها استفاده کنید.

زمانی که لوله‌ها را باز می‌کنید بهتر است هنگام برش دو سر لوله را با چسب بپوشانید.

برای برش لوله‌ها بهتر است از تجهیزات مخصوص مانند لوله بر دیسکی استفاده کنید.

بهتر است از روغن برای برش لوله‌ها استفاده نکنید، به این دلیل که ممکن است وارد آن شده و موجب گرفتگی در هنگام نصب اسپلیت شوند.

پس از برش لوله‌ها و عایق بندی آن‌ها بهتر است برای متصل کردن آن‌ها به کابل از نوار پرایمر استفاده کنید.

بهترین حالت برای لوله کشی است فاصله میان یونیت داخلی و خارجی بیش از حد زیاد نباشد. با این حال در صورتی که این فاصله قابل توجه است نیاز به تراپ خواهید داشت. در هر ۵ یا ۶ متر بهتر است از یک تراپ استفاده کنید.

اگر یونیت خارجی بر روی دیوارهای داخلی سقف کاذب قرار می‌گیرند، برای عبور لوله‌ها لازم است که به اندازه آن‌ها سوراخی تعبیه شود و به کمک لوله پلاستیکی به منظور جلوگیری از آسیب لوله‌های مسی عملیات نصب انجام شود.

داکت اسپلیت

حتی الامکان مسیرهایی را برای لوله کشی انتخاب کنید که مستقیم و به دور از پیچ و خم باشد تا از نشتی جلوگیری شود. همانطور که اشاره کردیم بهتر است آب وارد لوله نشود. رطوبت باعث یخ زدگی و مسدود شدن مسیر مبرد و آسیب به موتور داکت اسپلیت می‌شود.

اگر فاصله بین دو بخش داخلی و خارجی بیش از حد استاندارد باشدف علاوه بر اینکه هنگام نصب و راه اندازی داکت اسپلیت عملکرد آن به شدت کاهش پیدا می‌کند، روغن کمپرسور کاهش یافته و این قطعه خراب می‌شود.

در عملیات لوله کشی توجه به مسیر بسیار مهم است. به این دلیل که اگر آن‌ها در هنگام نصب افقی با شیب کمتر از یک درصد نصب شوند، آب به خوبی جریان پیدا نمی‌کند. از طرفی اگر از سیفون برای انتقال آب به فاضلاب استفاده نشود، بوی بد فاضلاب فضای داخلی را در بر می‌گیرد.

توجه به این نکات بسیار مهم است و لازم است که سرویسکار و نصاب حتماً به آن‌ها توجه داشته باشند. در نهایت به کمک تست فشار شستشوی لوله تکنسین و کارشناس مربوطه اطمینان حاصل می‌کند که عبور گاز و آب از لوله‌ها به خوبی انجام می‌گیرد.

مشکلات در لوله کشی غیر استاندارد

عایق بندی یکی از فرایندهای مهم در لوله کشی است. اگر از عایق بندی استفاده نکنید و یا به هر علتی این فرایند را به صورت اصولی انجام ندهید، احتمال زیادی وجود دارد که لوله‌ها دچار نشتی و در نتیجه خراب شدن سیستم شوند. لازم است که از عایق متناسب استفاده شود، به این دلیل عدم توجه به این مسئله باعث می‌شود که راندمان دستگاه کاهش پیدا کند.
هنگام نصب به تخلیه آب و جانمایی صحیح آن توجه داشته باشید. به این علت که عدم بررسی آن باعث می‌شود لوله کشی اصولی اتفاق نیفتد. در نهایت همانطور که به آن اشاره کردیم بهتر است اطمینان حاصل کنید که این کار توسط افراد متخصص و مجرب در این زمینه انجام می‌شود تا هزینه‌های نگهداری و تعمیرات شما در آینده کاهش پیدا کند.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *