انواع کندانسور بر اساس عملکرد

کندانسور در واقع یک قسمتی است که در تجهیزات مختلف به کار می‌رود. وظیفه‌ای که برای این بخش وجود دارد به صورتی است که برای تبدیل کردن حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کندانسور شباهت بسیار زیادی به اواپراتور دارد. عملکرد این کندانسور وجود دارد به این صورت است که گرمای جذب شده‌ای که توسط اپراتور انجام می‌شود را می‌گیرد و گرمایی که درون کمپرسور تایید شده است را از سیستم حذف می‌کند.

در ابتدا کندانسور باید گرما را از مبردی که کمپرسور به وجود آورده است خارج کند و آن را حذف کند، سپس آن را تبدیل به بخار اشباع شده کند. در اواسط کندانسور زمانی که گرما از بخار اشباع شد و به 100 درصد مایع تبدیل شد و تغییر فازی که برای آن اتفاق می‌افتد.

و مرحله آخر کندانسور گرمای مایع مبرد را حذف می‌کند و در واقع عملکرد خوبی را برای شما به وجود می‌آورد.

انواع کندانسور بر اساس عملکرد

  • حذف گرمای بخار مبرد و تغییر آن به مایع تبدیل بخار اشباع
  • تغییر بخار به مایع
  • تغییر مایع به مبرد

در واقع باید بدانید بیشترین گرمایی که در سیستم جذب می‌شود در زمانی اتفاق می‌افتد که مبرد از حالت مایع به حالت بخار 100 درصد تغییر فاز به وجود می‌آورد.

برعکس این حالت در کندانسور نیز وجود دارد نقطه‌ای که تغییر حالت یعنی بخار به مایع درون آن اتفاق می‌افتد جایی است که مقدار گرمای بسیار زیادی جذب می‌شود.

باید بدانید جایی که بیشترین مقدار گرما حذف می‌شود؛ پس در نتیجه کندانسور نیاز دارد تا در فشار و دمایی که بالاتر از اواپراتور است کار خودش را انجام دهد. معمولاً همانطور که می‌دانید کندانسورها به صورتی هستند که در محیط بیرون قرار می‌گیرند؛ پس برای اینکه بتوانند تبادل گرما را انجام بدهند همان اصولی که در اپراتور‌ها وجود دارند درون آن‌ها نیز انجام می‌شود.

کندانسور خنک شونده با آب

کندانسور خنک شونده با آب

یکی از قسمت‌های بسیار مهمی که در کندانسور‌ها وجود دارد.

در واقع عملکرد آن را به وجود می‌آورد نوع کندانسوری است که افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. باید بدانید کندانسور‌ها اولین سیستم‌هایی هستند که برای آب خنک یا سیستم‌های تجارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سیستم‌ها در مقایسه با کندانسور‌هایی که امروزی و مدرن هستند مسیر بسیار ابتدایی و ساده‌ای دارند و بسیار کم از آن‌ها استفاده می‌شود.

از قطعات مهم این وسیله موتور فن کندانسور است، کندانسورهای خنک کننده خنک شونده با آب از نظر کارایی و عملکرد نسبت به کندانسور‌های خنک شونده با هوا کاربری بیشتری دارند؛ پس در نتیجه می‌توانند در دمای پایین‌تر کاربری بسیار عالی را از خودشان نشان بدهند.

به دلیل اینکه انتقال آبی یکی از موارد بسیار خوب برای حرارت می‌باشد و می‌تواند چگالی و گرمای بالاتری نسبت به هوا داشته باشد. در نتیجه کندانسور‌های خنک کننده‌ای که با آب کارایی دارند نسبت به خنک کندانسور خنک کننده هوا کاربرد و عملکرد بیشترین دارند.
سیستم‌هایی که از کندانسور خنک شونده با آب استفاده می‌شود. در واقع از کولینگ تاور استفاده می‌کنند تا بعد بتوانند دمای آب را پایین بیاورند.
کندانسور‌های خنک کننده آب در مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند که افراد متناسب با نیاز خودشان می‌تواند از آن‌ها استفاده کنند.

تبادل گرما

یکی از مواردی که برای کندانسور اهمیت دارد تبادل گرما می‌باشد. تبادل گرما به صورتی است که بین مایع درون لوله خارجی و جریان داخل لوله خارجی اتفاق می‌افتد.

عملکردی که برای آن‌ها وجود دارند به این صورت است که مبرد در یک جهت و آب در جهت مخالف جریان دارد. این روش‌ها به عنوان روش جریان متقابل با فشار زیاد در بین مردم نیز شناخته می‌شود.
در واقع عملکردی که برای آن‌ها به وجود دارد به این صورت است که مبرد در نوار خارجی و آب در لوله داخلی جریان دارند و این دو جریان کاملا مخالف هم دارند.

کندانسور جریان مبرد و جریان آب به صورتی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که اختلاف دما به حالت مساوی یا به حالت توزیع شده بین آن‌ها در مسیر مبادله حفظ بشود. در منزل عملکرد کندانسور در ابتدای مسیر مبرد گاز تختی شده را از کمپرسور دریافت می‌کند که این حالت گرمایی بسیار زیاد برای مبرد می‌باشد؛ ولی با گرم‌ترین حالتی که درون کندانسور وجود دارد حالت دمای کمتری دارد.
این دو مورد با یکدیگر تبادل حرارت می‌کنند تا بتوانند دمای مناسبی را به دست بیاورند. در واقع زمانی که مسیر مبرد به انتها می‌رسد مایع مبرد با خنک‌ترین آب قرار دارد آن را از کولینگ تاور انتقال می‌دهد.
با توجه به حجم داخلی کم کندانسورهای دو لوله‌ای نیاز است تا از یک رسیور برای نگهداری مایع مبرد خارجی استفاده شود.

کندانسور تبادل گرما

اکستند یا فین

برای افزایش دادن میزان انتقال حرارت بین آب و مبرد از اکستند یا فین‌ها استفاده شود؛ بنابراین آن‌ها را در اطراف لوله‌های آب قرار می‌دهند.

در واقع فین‌ها یک سطح اضافی دارند که آن به درون لوله داخلی اضافه می‌شود و انتقال حرارت را افزایش می‌دهد. این‌ها باعث می‌شود تا مبرد موجود در لوله داخلی و خارجی جریان‌ها حالت آشفته داشته باشد و همین موضوع باعث انتقال حرارت نیز می‌شود.
به دلیل اینکه جریان آب در لوله‌های داخلی وجود دارد و معمولاً مبرد گرم در لوله خارجی جریان پیدا می‌کند.

در نتیجه بار دیگر می‌تواند مقدار گرمای خودش را به اطراف انتقال دهد. با این حال بیشترین گرمایی که از مبرد به آب انتقال پیدا می‌کند همین حالت می‌باشد.
به دلیل اینکه این امر میزان آب در گردش گالی بیشتر و گرمای بیشتری دارد؛ پس در نتیجه یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که در اسپلیت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کندانسور خنک شونده با هوا

یکی از انواع کندانسورها، خنک شونده با هوا است. آن‌ها از هوا به عنوان یک سیال استفاده می‌کنند تا بتوانند گرمای بیش از حد را از بین ببرند. البته با توجه به اینکه کندانسورهای هوا خنک راندمانی مانند کندانسورهای آب خنک ندارد.
زمانی که آب در دسترس نیست بهترین گزینه استفاده از کندانسورهای خنک کننده هوا است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *