ایجاد صدا در دستگاه فن کویل

ایجاد صدا در دستگاه فن کویل مشکل بسیار مهم برای مصرف کننده، مخصوصأ در شرایط استراحت آن است. برای دستگاه فن کویل سقفی، بروز مشکلاتی مانند ایجاد و تولید سر و صدای بیش از اندازه، ناراحت کننده است.

دستگاه فن کویل، باید ایجاد کننده آرامش برای افراد استفاده کننده از خود باشد. آرامشی که با گرم یا خنک سازی محیط برای مصرف کننده به وجود می‌آید.
البته سر و صدا در بخش‌های متفاوت دستگاه امکان شکل گیری را دارد.

بنابراین تنها یک بخش یا یک مکان از دستگاه فن کویل، با مشکل رو به رو نمی‌شود. انجام برخی از فعالیت‌ها، می‌توانند کمک کننده در جهت برطرف سازی مشکل دستگاه فن کویل باشند.

ابتدا، باید تمامی پیچ و قسمت‌های دستگاه فن کویل را بررسی کرد. برای این کار، ابتدا باید پیچ‌های موجود در بدنه یا قسمت پیچ موتور فن کویل را ارزیابی کرد.

ابتدا باید اطمینان خود را نسبت به سیم پیچ، و سیم و پیچ به صورت جداگانه، نسبت به سالم بودن آن‌ها مشخص نمایید. سیم پیچ، نباید ضربه‌ای به دستگاه فن کویل وارد کند.

تمامی پیچ‌های موجود در قسمت بدنه فن کویل، باید به موتور آن متصل باشند. البته در صورت عدم شل شدگی برای این قسمت، باید نسبت به مقاوم سازی و استحکام آن‌ها دقت داشت.

حتی نسبت به بست کمربندی نگهدارنده برای موتور فن کویل توجه و دقت زیادی را باید معطوف داشت.

دلایل ایجاد صدا در دستگاه فن کویل

دلایل ایجاد صدا در دستگاه فن کویل عبارت است از:

  1. تغییر در سرعت موتور
  2. عملکرد گیرنده نامناسب دستگاه
  3. عدم کارکرد صحیح بلبرینگ و یا بوش موتور فن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انواع دستگاه فن کویل

1. تغییر در سرعت موتور

قسمت موتور فن کویل، دارای یک بخش، با نام دیمر است. دیمر، برای ایجاد تغییر در سرعت دستگاه عمل می‌کند.
البته نویز‌هایی را نیز در فرایند انجام کار خود، تولید می‌کند.

نویز‌های تولیدی، بیشتر در قسمت دیمر اتفاق می‌افتد. قسمت دیمر، برای کنترل، سرعت تولید شده است. بنابراین کنترل سرعت، منجر به ایجاد صدا برای قسمت موتور فن کویل می‌شود.

البته استفاده از دیمر، برای کنترل صدا در دستگاه فن کویل، یک پیشنهاد منصفانه نخواهد بود. ابتدا باید سوئیچ موجود برای دیمر را حذف نمایید و سرعت آن را کنترل کنید.

2. عملکرد گیرنده نامناسب دستگاه

اجزای فن کویل هر کدام وظیفه‌ی خاصی دارند، گاهی اوقات، وجود یک گیرنده نامناسب برای کنترل دستگاه از راه دور، مشکل ساز می‌شود. برای دستگاه فن کویل سقفی، امکان وجود خازن بد نیز وجود دارد.

خازن نامناسب، از رایج‌ترین مشکل ایجاد صدا در دستگاه فن کویل سقفی است. ابتدا باید کاسه نگهدارنده خازن را تغییر داد.
گاهی اوقات، فن نیز به صورت بسیار آرام در حال فعالیت است.

در این زمان، ابتدا باید سطح موردنظر برای ولتاژ را از موتور دریافت کرد. اگر قسمت فن کویل، به صورت چندگانه فعال باشد یا این که دارای مدار یکسان باشد، مجرایی صوتی آن را باید کنترل کرد.

فن کویل در کنار فن کویل کنترل کننده دیواری، میل بیشتری به ایجاد نویز دارند. استفاده از آن‌ها در خانه‌های قدیمی، منجر به بروز سر و صدای بیش از اندازه برای دستگاه می‌شود.

زنی در حال گرفتن گوش های خود با دست

3. عدم کارکرد صحیح بلبرینگ و یا بوش موتور فن

در برخی از موارد، صدای ناشی از دستگاه، از قسمت بوش یا بلبرینگ موتور فن کویل است. موتور فن کویل، به کمک بوش و بلبرینگ، از قدرتمندی زیاد و مقاومت بالایی برخوردار است.

در زمان کافی نبودن مقدار روغن موجود برای بوش، محیط موجود برای نگهداری آن به شدت سیاه و کثیف می‌شود. وجود اصطکاک زیاد برای بوش و شفت، منجر به خرابی بوش و شفت موتور فن کویل نیز به شدت خراب می‌شود.

البته به کمک یک خط کش، می‌توان پروانه‌های موجود در دستگاه فن کویل را بالانس کرد. با انجام فرایند بالانس کاری بر روی دستگاه فن کویل، به میزان نیمی از مشکل سر و صدای دستگاه فن، به خوبی برطرف می‌شود.

گاهی اوقات، سر و صدا برای دستگاه، به صورت ناگهانی تغییر و بوی نامطبوعی از آن استخراج می‌شود. در این مرحله باید دقت خود را بر روی خازن معطوف سازید.

خازن اولین فاکتور برای ایجاد بوی نامطبوع دستگاه است. البته در اسرع وقت، باید نسبت به بروز این مشکل اقدام کرد.
گاهی اوقات، صدای تولیدی، از صدای برخورد با قطعات انجام می‌شود.

در این مرحله، در صورت خاموش سازی موتور فن کویل، صدا از بین می‌رود. مشکل تولید صدا، از میزان شل بودن پیچ آلن پروانه برای فن است.
ابتدا با بازگشایی فن و جایگزین کردن پیچ آلن مناسب برای آن، این میزان از صدا را از بین برد.

دستگاه فن کویل، به صورت کامل در قسمت سقف نصب می‌شود. بنابراین نصب دستگاه به سقف، منجر به بروز سر و صدا می‌شود. در زمان آویزان سازی دستگاه فن کویل به سقف، سر و صدا موجود در دستگاه فن، می‌تواند از مسیر کانال موجود به فضای خانه وارد شود.

برای کاهش میزان سر و صدا، ابتدا باید از یک آویز موجود برای موتور بین سقف و فن کویل استفاده کرد. بهره‌مندی از آویز برای موتور فن کویل، منجر به جداسازی فن و سر و صدا آن برای موتور می‌شود.

تعمیر دستگاه فن کویل به کمک متخصصین

شناخت موتور فن کویل و تعمیرات آن کاری تخصصی است و به مهارت نیاز دارد. برای تعمیر دستگاه فن کویل، در زمان بروز خرابی برای آن، ابتدا باید از افراد متخصص و با مهارت کافی در این زمینه استفاده کرد.

این افراد می‌توانند با مهارت بالای خود، نسبت به تعمیر دستگاه اقدامات اساسی و مفید را انجام دهند. دستگاه فن کویل، یک دستگاه الکترونیکی است. این دستگاه، مانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، شرایط بروز مشکل و خرابی را دارد.

بنابراین بهره‌مندی از افراد متخصص در زمینه برطرف سازی مشکل دستگاه، از بروز مشکلات دیگر در زمان تعمیر آن، جلوگیری می‌کند. برخی از افراد، بدون مهارت و دانش کافی نسبت به دستگاه فن کویل، اقدام به دستکاری و تعمیر آن می‌کنند.

در این شرایط، امکان بروز مشکلات دیگر برای دستگاه نیز وجود دارد. به همین دلیل، در زمان تعمیر دستگاه به دست افراد بدون مهارت کافی، بخش‌هایی از دستگاه دستکاری می‌شود.

این مدل از دستکاری، در آینده یا در همان زمان استفاده از دستگاه، به شدت مشکل آفرین است.

بنابراین بیشتر استفاده کنندگان دستگاه فن کویل، در زمان بروز خرابی برای دستگاه و به ویژه افزایش میزان صدای آن، برای تعمیر آن، به افراد متخصص رجوع می‌کنند.
این افراد، کمک کننده در جهت کاهش میزان خرابی برای دستگاه فن کویل می‌باشند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *