مصرف انرژی داکت اسپلیت

تهویه هوا، یکی از مطالب مهمی می‌باشد که در رابطه با دستگاه‌های داکت اسپلیت وجود دارد که با توجه به این موضوع باید میزان انرژی که به هدر می‌رود یا به میزان استانداردی به کار برده می‌شود نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.
در این مورد باید گفت که دستگاه داکت اسپلیت فرایند تهویه هوا را انجام می‌دهد. اما نکته‌ای که برای انجام دادن این موضوع می‌باشد درصد بالایی از یکنواختی برای این موضوع می‌باشد.
در اصل دستگاه داکت اسپلیت می‌تواند میزان تهویه را به خوبی انجام دهد اما در یک راستا آن را به ثمر خواهد نشاند. به این صورت که کل فضا و ساختمانی که از دستگاه تهویه بهره می‌برند به یک صورت تهویه می‌شوند.
بنابراین امکان خواهد داشت که در فضایی مانند سالن و یا اتاق تنها تعداد کمی از افراد وجود داشته باشند و این که میزان تهویه به شدت بالا است و نیازی که یک اتاق به تهویه دارد نسبت به انجام دادن این فرایند توسط دستگاه بیش از اندازه می‌باشد.
در چنین حالتی امکان خواهد داشت رشد مصرف برق به صورت افزایشی انجام شود که طبعا هزینه‌های بالا‌تری را نیز به خود اختصاص می‌دهد.
هزینه‌های بالا می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌ها در این رابطه گزینه خوشایندی نباشد. بیشترین میزان هزینه‌ای که در رابطه با دستگاه به وجود می‌آید مصرف برق می‌باشد. برق مصرفی به شدت افزایش می‌یابد و این که هزینه‌های جاری در این رابطه افزایش می‌یابد.
برای این که بتوان میزان مصرف انرژی داکت اسپلیت و همین طور درصد تهویه موردنظر را به دست آورد باید برای این کار راه حل‌هایی را صورت داد.

دستگاه داکت

روش‌های کاهش مصرف انرژی داکت اسپلیت

بهره‌مندی از دستگاه ترموستات می‌تواند گزینه‌ای باشد که برای کم کردن هزینه‌ها به شدت مفید می‌باشد. ترموستات زمانی که بر روی دستگاه شروع به فعالیت می‌کند میزان هوایی که از نظر گرما و سرما در محیط قرار می‌گیرد به شدت متفاوت خواهد بود و با توجه به نیازی که از آن می‌رود صورت می‌گیرد.
در رابطه با این موضوع باید گفت که دستگاه ترموستات می‌تواند گزینه خوبی در رابطه با تهویه هوا نیز باشد. تهویه هوا ارتباط زیادی بین دمایی که برای هر قسمت ایجاد می‌شود دارد و متناسب با آن نیز انرژی را مصرف می‌کند.
در هر صورت برای مصرف انرژی نکته‌ای که وجود دارد درصد تهویه است که در این دستگاه وجود دارد. بنابراین تعادل سازی خوبی بین این دستگاه و دستگاه‌های دیگری که فرایند تهویه را انجام می‌دهند به وجود می‌آید. گزینه دیگری که وجود دارد البته به صورت پیشنهادی می‌توان از آن بهره‌مند شد استفاده کردن از دستگاه داکت اسپلیت اینورتر به صورت کنترل هوشمند و با توجه به نیازی که برای قسمت کمپرسور وجود دارد می‌باشد.

یکی از فاکتور‌های دیگری که می‌توان برای هر دستگاهی در نظر داشت میزان صدایی است که از عملکرد آن امکان دارد که به وجود آید. برای دستگاه داکت اسپلیت میزان صدایی که تولید می‌شود از فن آن است. البته فن‌ های داکت اسپلیت به صورت داخلی برای دستگاه تعبیه شده‌اند و باید گفت اندازه‌ای که برای آن ایجاد شده است، بزرگ خواهد بود. یکی از دلایلی که باعث شده است دستگاه دارای فن بزرگی باشد به این خاطر است که میزان رساندن هوا به بخش‌های متفاوت باید به صورتی باشد که بتواند همه بخش‌ها را در خود داشته باشد.
بنابراین زمانی که هوا از قسمت‌های متفاوتی عبور می‌کند که در بیشتر موارد کانال‌های موجود برای دستگاه می‌باشد؛ دستگاه فن نیز عملکرد خود را شروع می‌کند. بنابراین سر و صدایی که از قسمت فن داخلی به وجود می‌آید به قسمت فضای داخل مثل موتور داکت اسپلیت منتقل می‌شود. بنابراین در این حالت است که میزان صدای بالایی تولید می‌شود که می‌تواند در برخی از موارد نیز آزار دهنده باشد.
یکی از راه حل‌هایی که برای کم کردن حجم صدا از آن بهره برده می‌شود به این صورت است که به جای نصب کردن فن در قسمت داخلی که به اتاق و یا بخش‌های دیگری از ساختمان می‌رسد؛ بتوان آن را در قسمت کاذب ورودی‌ها به طور مثال در قسمت راهرو قرار داد. در این صورت میزان صدایی که در اتاق‌های دربسته ایجاد می‌شود به مرکز دیگری برده می‌شود. بنابراین راهرو‌ها در این شرایط گزینه خوبی می‌باشند و با توجه به این که میزان صدایی که در آن‌ها پیچیده می‌شود، نمی‌تواند آزاردهنده باشد.

دستگاه داکت

بهره‌مندی از چندین دستگاه

اگر مکانی که در آن از دستگاه داکت اسپلیت بهره برده می‌شود به صورتی باشد که فضای زیادی را به خود اختصاص داده است به جای این که از یک دستگاه بزرگ بهره‌مند شد می‌توان از چندین دستگاه داکت اسپلیت استفاده کرد. هنگامی که از یک دستگاه استفاده می‌شود میزان انرژی که این دستگاه از خود بروز می‌دهد بسیار زیاد می‌باشد و فشار بیش از اندازه‌ای نیز به آن وارد می‌شود.
با این حال با توجه به فشاری که به دستگاه آورده می‌شود قدرت موتور دستگاه باید افزایش پیدا کند. بنابراین برخی از دستگاه‌های داکت اسپلیت دارای فن بزرگی هستند که بتوانند محیط‌های بزرگتر را نیز تحت پوشش خود قرار دهند.
در این مرحله باید گفت که میزان سر و صدایی که از قسمت فن دستگاه تولید می‌شود بسیار زیاد است و برای این که بتوان این میزان از سر و صدا را از بین برد باید از چندین دستگاه داکت اسپلیت بهره‌مند شد تا بتوان اثربخشی بهتری را از آن به دست آورد.

  • نکته

البته بهره‌مندی از کانال‌های عایق بندی شده نیز گزینه دیگری است که در کم کردن صدا می‌توان از آن بهره‌مند شد. بنابراین بهره بردن از این روش می‌تواند به انعطاف بالایی که برای عایق پذیری آن وجود دارد بستگی داشته باشد. در هر صورت عایق بندی که برای دستگاه ایجاد می‌شود هم از نظر صوتی و هم این که از نظر حرارتی می‌تواند برای کم کردن مصرف انرژی به شدت مناسب باشد.
البته برند‌های زیادی برای دستگاه داکت اسپلیت‌ها وجود دارد که با توجه به این که هر یک از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌هایی را در خود داشته باشند باز هم مورد استفاده قرار داده می‌شوند. با توجه به این موضوع ابتدا باید نیاز خود را از هر دستگاه سنجید و بعد از آن بهره‌مند شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *