نوسانات باد اسپلیت

در حال حاضر در اغلب منازل و اداره‌ها از اسپلیت یا کولرگازی استفاده می‌شود. اسپلیت‌ها یکی از دستگاه‌های سرمایشی هستند که باعث خنک کردن فضای داخلی محیط و یکدست کردن باد شده و فضای مطبوعی را ایجاد می‌کند. یکی از مشکلاتی که صاحبان این نوع کلر با آن روبرو هستند، باعث کاهش یا افزایش خودکار باد اسپلیت خواهد شد. این مسئله باعث می‌شود تا هوای خنک در محیط اطراف به خوبی پخش نشود و باعث نگرانی و تشویش افراد گردد.
نوسانات باد اسپلیت ممکن است در ابتدا خیلی آزاردهنده نباشد؛ اما به صورت مداوم مشکل‌ساز خواهد شد. بی‌توجهی به این مسئله موجب خواهد شد تا با گذشت زمان مشکلات و آسیب‌هایی به دستگاه وارد شود و هزینه تعمیرات را افزایش دهد؛ بنابراین خوب است که عوامل بروز نوسانات باد اسپلیت را به خوبی شناسایی کنید و سعی کنید تا در آغازین راه مانع تشدید این مشکلات گردید.

دلایل نوسانات باد اسپلیت

عوامل متعددی بر روی کاهش یا افزایش باد اسپیلت نقش دارند. برخی از این علت‌ها ریشه ساده‌ای دارند که هر فردی می‌تواند با شناسایی و از بین بردن مشکلات ایجاد شده بر روی دستگاه آن را برطرف کند. لذا بعضی از مهم‌ترین علت‌های کاهش یا افزایش ناگهانی باد اسپیلت فنی است که برای رفع آن نیاز به تخصص و مهارت است. هنگامی که با این مشکل مواجه شدید باید حتما به یک تعمیرکار حرفه‌ای و مجرب مراجعه کنید تا مشکل برطرف شود.

دلایل نوسانات باد اسپلیت عبارت است از:

  1. یخ زدن کویل‌های اواپراتور
  2. گرفتگی یا نشتی لوله‌های اسپلیت
  3. وجود نوسانات برق
  4. خراب شدن محافظ برق
  5. خراب بودن برد اصلی اسپلیت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

شیوه عملکرد اسپلیت

1. یخ زدن کویل‌های اواپراتور

از دیگر علت‌هایی که باعث نوسانات باد اسپلیت می‌شود یخ زدن کویل‌های اواپراتور است. اسپیلت هوای وارد شده را روی کویل‌های اواپراتور عبور می‌دهد و آن را خنک می‌کند. هنگامی که کویل‌ها یخ بزنند جریان عبور هوا از روی آن‌ها با مشکل روبرو می‌شود و این مسئله باعث کاهش خنکی هوا، گردش طبیعی آن را با مشکل روبرو می‌کند.

علت‌های یخ زدن کویل‌ها اواپراتور شامل:

  • ایجاد نشتی در مبرد
  • کثیف بودن فیلتر هوا یا مسدود شدن دریچه برگشت اسپیلت
  • وجود گردوخاک برای مدت تقریباً طولانی بر روی کویل‌های اواپراتور

برای برطرف کردن این مشکلات باید کویل‌های اواپراتور را بررسی کنید. در صورتی که شاهد تشکیل یخ بر روی کویل‌ها شدید کافی است که تنظیمات فن ترموستات کویل را از حالت Auto به حالت On تغییر دهید. با این روش لوله‌های مبرد کمک خواهند کرد تا هرچه سریع‌تر یخ ها ذوب شوند. بعد از بررسی کویل‌ها لازم است که فیلترهای هوای اسپیلت را بررسی نید.

چنانچه که خرابی یا مسدودشدگی در آن مشاهده کردید باید فیلتر جدید جایگزین کنید. اگر با انجام این اقدامات باز مشکل برطرف نشد باید نشتی را در بخش مبرد کولر بررسی کنید. اگر نشتی وجود داشت بعد از رفع آن باید گاز خنک کننده کولر را شارژ کنید و گاز خارج شده به واسطه نشتی جبران کنید.

2. گرفتگی یا نشتی لوله‌های اسپلیت

لوله کشی داکت اسپلیت هوا خنک شده را به فضای داخل منزل منتقل می‌کند. چنانچه که در سیستم لوله‌کشی نشتی یا گرفتگی وجود داشته باشد، شدت پرتاب باد اسپلیت به صورت خودکار کاهش یا افزایش خواهد داشت.

وجود نوسانات برق از مشکلات اسپلیت

3. وجود نوسانات برق

از دیگر عوامل مهمی که بر شدت باد اسپلیت تأثیرگذار هستند. نوسانات برق است. در صورتی که در یک منطقه زندگی می‌کنید که نوسانات برق در آن زیاد است این مسئله در طولانی مدت آسیب‌ها و صدمات جدی به اسپلیت و قطعات داخلی آن مثل موتور داکت اسپلیت و موتور فن کندانسور وارد می‌کند. در این شرایط نیاز است که حتما از یک محافظ برق برای دستگاه خود استفاده کنید.
در صورتی که نسبت به این نکته بی‌توجهی کنید در طولانی مدت می‌تواند آسیب‌های جدی و هزینه بری به اسپیلت شما وارد کند و هزینه تعمیرات را افزایش دهد.

4. خراب شدن محافظ برق

اگر محافظ برق اسپیلت از کار بیفتد و شاهد کاهش یا افزایش خودبه‌خودی باد اسپلیت باشید علت آن می‌تواند خراب بودن محافظ باشد. اگر محافظ برق نتواند کارایی و عملکرد خوبی داشته باشد بر شدت یا کاهش باد اسپلیت تأثیرگذار است.

5. خراب بودن برد اصلی اسپلیت

برد اصلی اسپلیت بخشی است که فرما کارکرد دستگاه داکت اسپلیت را به بخش‌های مختلف آن می‌دهد. در حالی که برد اصلی خراب باشد و نتواند در زمان تعیین‌شده فرمان لازم را به بخش‌های مختلف اسپلیت دهد کولر نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و این مسئله باعث کاهش یا افزایش ناگهانی باد اسپلیت خواهد شد و از دلایل مهم خرابی داکت اسپلیت می‌باشد.

با توجه به اینکه برد اصلی کولر قیمت بالایی دارد برای بررسی سایر بخش‌های دستگاه نیاز به شناخت قطعات الکترونیکی و دانش برقی است. برای بررسی این مسئله لازم است که به یک تعمیرکار با تجربه و آموزش‌دیده مراجعه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *