ویژگی کندانسور سردخانه

کندانسور سردخانه به عنوان یک قطعه با ساختار کامل از نوع چیلر سردخانه‌ای است. البته وظیفه کاربردی آن، تغییر حالت برای مبرد گازی به صورت مایع است.
استفاده از کندانسور سردخانه‌ای به عنوان یک مبدل حرارتی، برای خنک سازی، ساختار مبرد توسط آب و یا هوا منجر به تغییر در فاز مبرد می‌شود. قطعات زیادی در ساختار چیلر مناسب سردخانه به کار رفته است.

موتور فن کندانسور از بخش‌های مهم برای ساختار چیلر است. البته به ساختار بیرونی برای سردخانه، چیلر می‌گویند. کندانسور، تنها یک قسمت از ساختار سردخانه را به خود اختصاص می‌دهد. این بخش، دارای کویل و موتور فن کویل است.

قسمت‌های متفاوت دیگری به غیر از کندانسور در ساختار سردخانه وجود دارند. کندانسور سردخانه، در ساخت خود، انواع و مدل‌های متفاوتی را به خود اختصاص داده است.

کندانسور، به عنوان یک قطعه، به غیر از بخش آواپراتور سردخانه‌ای آن، بر روی یک شاسی قرار داده شده است. شاسی موجود، به عنوان چیلر در بیرون از قسمت سردخانه قرار می‌گیرد.

البته با وجود فن در ساختار کندانسور، به آن هوا خنک نیز گفته می‌شود.

انواع اسپلیت

ویژگی کندانسور سردخانه

نوع موتور و مارک و برند‌های جهانی برای این دستگاه، می‌تواند شاخص‌هایی مانند کم صدایی را در بر داشته باشند. ساختار کویل، از جنس مس یا به صورت فین آلومینیومی، با شکل موج دار و سینوسی می‌باشند.

البته به کمک ماشین آلات خودکار، به صورت یکدست در می‌آیند. با این حال، نوع کویل، به صورت چند ردیف نیز تولید می‌شود.

شاخص و یا ویژگی دیگر در رابطه با کندانسور پوسته و لوله، از جنس مس و فین ستاره‌ای آلومینیومی ساخته می‌شود. ستون بندی برای دستگاه، به کمک ورق گالوانیزه و پوشش دهی از نوع رنگ پودری الکترواستاتیک است.
این ساختار، ضخامت بسیار بهتر و بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

در ساختار کندانسور سردخانه‌ای از قطعات برقی نیز استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • کنتاکتور
  • بی متال
  • کلید حرارتی
  • کلید مینیاتوری
  • رله

عایق بندی مطلوب نیز از جمله شاخص‌های دیگر برای این قسمت است. بهره‌مندی از کمپرسور از نوع بیتزر و دانفوس، در مدار چیلر به کار می‌رود.

عملکرد کندانسور سردخانه

عملکرد کندانسور سردخانه‌ای، در اصل، به عنوان یک مبدل حرارتی فعالیت خود را شروع می‌کند. این مبدل حرارتی، ابتدا خنک سازی خود را توسط آب انجام می‌دهد.

در این مرحله، خنک سازی به کمک آب یا هوا، توسط مبرد، تغییر حالت داده و به شکل گاز و به فاز مایع در می‌آید. از یک تونل انجماد نیز در ساختار آن، استفاده می‌شود.

تونل انجماد با نام سیستم تبرید نیز شناخته می‌شود. در این قسمت، حرارت موجود دفع می‌شود. البته دفع سازی حرارت به کمک کندانسور به محیط، نیازمند یک توانمندی است. بنابراین برای دریافت توان دفع حرارت، از یک کمپرسور استفاده می‌شود. کمپرسور در ساختار سردخانه، توان جذب و دفع را به سادگی انجام می‌دهد.

یونیت کندانسور سردخانه

ابتدا باید تعریفی برای یونیت سردخانه در نظر گرفت. به دستگاه کمپرسور در کنار کندانسور و وسایل کنترلی آن، که بر روی یک شاسی قرار داده می‌شوند؛ به عنوان یک بخش از تقطیر یا یونیت کندانس گفته می‌شود.
البته ساختار آواپراتور نیز در داخل قسمت اتاقک سردخانه قرار داده می‌شود.

فن در قسمت سردخانه کندانسور، از نظر میزان درجه، با قابلیت زیر صفر و بالای صفر است. البته از یک نوع مکنده به صورت سیال نیز در آن استفاده می‌شود.

در ساختار آواپراتور و کندانسور، همواره فن از قسمت رویه کویل هوا، گرفته می‌شود. البته هوا بر روی کویل قرار نمی‌گیرد. شاخص فن آکسیال در ساختار سردخانه، به پرتاب مستقیم به باد اشاره دارد. جابجایی و تغییر برای هوا در آن بسیار زیاد است.

البته یک نکته مهم و رعایت آن در رابطه با ساختار فن آکسیال، به شدت ضروری و الزامی است. اولین نکته در رابطه با ساختار فن آکسیال، اختلاف فشار است.
عدم پذیرش اختلاف در فشار در قسمت جلو عقب است. در صورت بروز این اختلاف فشار، درصد هوادهی برای فن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

داکت اسپلیت

برای انتخاب و استفاده از کندانسور مناسب سردخانه، نیاز به اطلاعات و آگاهی بیشتری دارید. در ابتدا، باید نسبت به دمای تقطیر و اختلاف دما، آشنایی داشته باشید.

از نکات مهم در رابطه با مشخص سازی بار به صورت برودتی در کندانسور، اضافه سازی توان الکتریکی کمپرسور با مقادیر محاسبه شده است.
در اصل، توان الکتریکی به حرارت تغییر حالت داده است و توسط کندانسور از سیستم خارج می‌شود.

از نکات بسیار مهم در رابطه با کندانسور سردخانه، اختلاف دما در ساختار تقطیر مبرد در کندانسور است. ساختار دمای هوا به صورت ورودی از کویل است.
با افزایش میزان اختلاف، سطح ساختاری و عملکرد مورد نیاز برای کندانسور کاهش پیدا می‌کند.

البته شرایط آب و هوایی و منطقه‌ای نیز در کاهش و افزایش دمای تقطیر بی تاثیر نیست. تقطیر دما برای شرایط آب و هوایی گرمسیری، بین 8 تا 5 درجه است.
برای ساختار موقعیت آب و هوایی معتدل، مقدار تقطیر دما بین 10 الی 12 است.

باز کردن اسپلیت

برای شرایط آب و هوایی سردسیر، درصد تقطیر دما افزایش پیدا می‌کند. شاخص تغییر دما برای آب و هوای سرد، بین 12 الی 15 است.

برای خرید کندانسور سردخانه، ابتدا باید از نظر هزینه، به شناسایی محصول پرداخت. در این مرحله، استفاده از محصولات داخلی می‌توانند جوابگوی نیاز افراد باشند.

البته رعایت نکاتی برای خرید و فروش کندانسور سردخانه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به فاکتور‌های زیر نسبت به کندانسور باید اقدام کرد که شامل:

  • شرایط کاری افراد
  • نوع کمپرسور
  • اختلاف دما
  • نوع مبرد

بعد از موارد فوق، باید نسبت به شرایط سرد و گرم سازی و همین طور نوع اعتدال هوا نیز نهایت دقت را به خرج داد. از کندانسور نامناسب و دست دوم، به هیچ عنوان استفاده نکنید.

بهره‌مندی از متریال کویل، به عنوان یک بخش مهم برای سطح تبادل حرارت است. کیفیت فن، خود یک فاکتور مهم برای تبادل حرارت، که متاسفانه بیشتر مصرف کنندگان، از آن آگاهی ندارند.

بنابراین خرید خود را نسبت به کندانسور، از شرکت‌های معتبر در کشور انجام دهید. هر شرکت تولید کننده کندانسور سردخانه، تعهدات لازم و رسمی را به صورت مکتوب در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *