مقایسه مینی چیلر با داکت اسپلیت

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مینی چیلر با داکت اسپلیت چه تفاوت‌هایی با هم دارند. در این گفتار قصد داریم شما را با مینی چیلر و داکت اسپلیت بیشتر آشنا کنیم و این دو سیستم را با یکدیگر مقایسه کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت به دستگاهی گفته می‌شود که از یک یونیت خارجی که در بیرون ساختمان نصب می‌شود و یک یونیت داخلی که زیر سقف کاذب تعبیه می‌شود تشکیل شده است این دو با لوله‌کشی مسی که با مبرد به یکدیگر متصل می‌شوند. بهره‌مندی از دستگاه داکت اسپلیت فواید زیادی دارد، یونیت خارجی از کمپرسور و کندانسور و غیره است. مبرد را به کویل یونیت داخلی می‌فرستد و سپس در آنجا مبرد با گرفتن حرارت از هوای دمیده شده از طریق فن، از میزان دمای هوا کم می‌کند.

یونیت داخلی از طریق کانال‌کشی به اتاق‌ها، سالن‌ها و سایر بخش‌های مختلف دیگر از یک ساختمان متصل می‌شود تا از این طریق هوای سرد در آن‌ها منتشر شود.

فن کویل و مینی چیلر

مقایسه مینی چیلر با داکت اسپلیت

مقایسه مینی چیلر با داکت اسپلیت نشان می‌دهد که این دو دستگاه از نظر لوله کشی، کانال‌کشی، تأمین هوای مطبوع و میزان صدا با هم تفاوت دارند. در ادامه هر یک از تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1. تفاوت مینی چیلر و داکت اسپیلت از لحاظ کنترل مستقل

نخستین تفاوتی که بین مینی چیلر و داکت اسپلیت وجود دارد قابلیت کنترل مجزا یونیت‌های داخلی است؛ زیرا در سیستم داکت اسپلیت تمامی اتاق‌ها یا سالن‌های یک واحد تنها به یک یونیت داخلی متصل هستند به همین خاطر نمی‌توان دمای هر اتاق یا سالن را به صورت مجزا تنظیم کرد و دمای هوای تمامی بخش‌های متصل به یک داکت اسپلیت به صورت یکسان و یکنواخت خواهد بود که تماماً با هم خاموش می‌شوند. تنها زمانی می‌توان داکت اسپلیت این کار را انجام داد که داخل هر کانال و پیش از ورود هوا از دریچه به اتاق از یک دمپر برقی استفاده کنید و با دمپر جریان هوا را باز و بسته کنید.

در حقیقت می‌توان هر دمپر را به یک ترموستات وصل کرد و با فرمانی که صادر می‌شود از سمت ترموستات، موتور الکتریکی موجود بر روی دمپر مسیر هوا را باز و بسته کرد. در حالی که در سیستم فن کویل و مینی چیلر، فن کویل‌ها هر کدام یک کنترل مستقل و مجزا دمایی از یکدیگر دارند که هر شخصی می‌تواند فن کویل اتاق خود را از لحاظ دمایی خاموش و روشن کند و تحت کنترل بگیرد.

2. تفاوت مینی چیلر و داکت اسپیلت از لحاظ میزان صدا

داخل یونیت داخلی که به داکت اسپلیت متصل است یک فن بزرگ وجود دارد که میزان صدای آن در مقایسه با سطح صدای فن‌های کوچک موجود در فن کویل‌ها زیاد است در صورتی که نصب این نوع سیستم‌ها به صورت اصولی انجام نشود می‌تواند صدای آزاردهنده‌ای ایجاد کند. در حالی که نصب دستگاه به صورت دقیق و زیر نظر فرد مجرب و کاربلد انجام شود می‌تواند کمترین لرزش و صدایی ایجاد کند.

تفاوت مینی چیلر و داکت اسپیلت

3. تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ تأمین هوای مطبوع

هواساز به دستگاهی گفته می‌شود که از یک سو به هوای آزاد و از سوی دیگر با کانال به اتاق‌ها و سالن‌های هر واحد همچنین به کانال هوای برگشتی از داخل ساختمان در ارتباط است. در ساختمان‌هایی که تأمین هوای تازه و مطبوع خیلی نیاز است باید از هواساز یا داکت فن کویل استفاده کنند.

داکت فن کویل یا فن کویل کانالی شبیه به هواساز است که علاوه بر اینکه به هوای آزاد راه دارد به کانال‌کشی بخش‌های مختلف ساختمان هم، راه دارد. چنانچه در بخش‌های مختلفی از ساختمان نیاز به هوای تازه به مقدار فراوان داشتید بایستی در آن بخش‌ها به جای فن کویل دیواری یا زمینی از فن کویل کانالی استفاده کنید تا به این وسیله بتوانید هوای تازه به مقدار زیاد تولید کنید و در آن بخش‌ها به جای فن کویل دیواری یا زمینی از فن کویل کانالی استفاده کنید تا بتوانید به مینی چیلر متصل شوید و از مزیت‌ها و ویژگی‌های آن استفاده کنید. داکت اسپلیت نیز قابلیت اتصال به هوای آزاد را دارد و می‌تواند هوای تازه مورد نیاز ساختمان را با کانال‌کشی، تنظیم دما و فیلتراسیون به خوبی تأمین نماید.

4. تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ کانال‌کشی و لوله‌کشی

نحوه کانال‌کشی داکت اسپلیت نسبت به مینی چیلر قیمت بسیار بالایی دارد همچنین پاکسازی آن نیز سخت‌تر است. اگر در سال‌های آتی نیاز به تغییراتی در ساختمان باشد بازسازی و تعمیر دستگاه فن کویل و مینی چیلر به دلیل کوله کشی و عدم وجود کانال سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

5. تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ محدودیت در لوله‌کشی

کارکرد دستگاه داکت اسپلیت با مینی چیلر فرق دارد، دستگاه داکت اسپلیت با لوله‌کشی مسی که دارای مبرد به اواپراتور داخل ساختمان متصل می‌شود و به دلیل اینکه حداکثر طول لوله‌کشی مبرد محدود است باعث کاهش راندمان یونیت خارجی می‌گردد به همین دلیل در تراس نصب می‌شود.

در صورتی که در مینی چیلر لوله‌کشی به صورت آبی است و هیچ نوع محدودیتی در حداکثر طول لوله‌کشی وجود ندارد. یونیت خارجی را می‌توان در پشت‌بام که مقابل دید عموم افراد نباشد نصب کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *