انواع کندانسور داکت اسپلیت

انواع کندانسور به صورت شاخص آبی، هوایی و مدل تبخیری در دسترس است. البته شاخص‌هایی مانند کندانسور آبی، هوایی و تبخیری، هر کدام در نوع خود، دسته بندی و زیر شاخه‌های دیگری را شکل داده‌اند.
انواع کندانسور داکت اسپلیت از نظر ویژگی، در صنعت، چیلری و سردخانه، دسته بندی می‌شوند.

ساختار کندانسور به عنوان یک دستگاه، برای لوله‌های کویل است. البته ساختار لوله‌های کویل، به صورت ساده نیست. کویل دارای ساختار لوله بندی پر پیچ و خمی به خود است. در دستگاه کندانسور، ابتدا سیال گازی، با درجه حرارت به صورت افزایشی، به کمک سه شیوه، میزان گرمای خود را از دست می‌دهد یا از عدم وجود حرارت، گاز موجود به مایع تبدیل می‌شود.

در صورت وجود سیال خنک کننده از نوع آب، مدل آن با نام کندانسور آبی تعریف می‌شود.در زمان استفاده از سیال خنک کننده با نام هوا، نوع کندانسور از نوع هوایی است.

البته در صورت تمایل به استفاده از سیال خنک کننده هوا و آبی، شکل ترکیبی از آن به وجود می‌آید. ساختار ترکیبی موجود با نام تبخیری، در صنعت بیشتر از مدل‌های دیگر آن، به کار می‌رود.

اسپیلیت

انواع کندانسور داکت اسپلیت

انواع کندانسور در ساختار داکت اسپلیت، به کمک نوع سیال موجود در آن، در سه نوع دسته بندی وجود دارد که شامل:

  1. کندانسور آبی یا خنک کننده
  2. کندانسور هوایی و یا هوا خنک
  3. ترکیبی

البته از مدل‌های فوق، تنها به ارزیابی و شناسایی اولین گزینه با نام کندانسور آبی و یا خنک کننده می‌پردازیم.

1. کندانسور خنک کننده یا آبی

در ساختار کندانسور آبی، ابتدا باید دمای آب کاهش پیدا کند. بنابراین خنک کاری آب شروع اولیه کار است. با خنک سازی آب، حرارت موجود، منجر به دریافت سیال داغ می‌شود.

در این شرایط، سیال داغ، برای ساختار خنک کننده آن فرستاده می‌شود. بنابراین شکل گیری مجدد خنک سازی در این فرایند دوباره اتفاق می‌افتد.
تمامی فرایند‌های فوق، دوباره به قسمت کندانسور برگشت داده می‌شود. در این مرحله شرایط خنک سازی برای دستگاه به صورت تکراری عملکرد خود را نشان می‌دهد.

البته برای کندانسور آبی انواع متفاوتی تولید شده است که عبارتند از:

  1. پوسته و لوله
  2. صفحه آن
  3. نوع پوسته و ساختار کویل آن
  4. ساختار دو لوله‌ای

ساختار کندانسور، از یک دسته لوله با شکل گیری موازی استفاده شده است. در قسمت داخلی آن‌ها از سیالات داغ بهره برده‌اند. در اطراف پوسته آب حرکت می‌کند.
آب در بخش خنک کننده، ورود خود راه به داخل پوسته و بخش‌های دیگر کویل، می‌رساند.

سیال داغ از نوع گاز، وارد دسته دیگری از لوله‌های کویل می‌شود. با شکل گیری انتقال حرارت، بین آب و سیال داغ از نوع گاز، کم کم، میزان شکل گیری حالت گاز به مایع، تغییر حالت می‌دهد.

با بروز تغییر حالت گاز به مایع، یک اصطلاح خاص با نام تقطیر به وجود می‌آید. در مدل‌های دیگر از کندانسور‌ها، برای سطح لوله‌ها، از پره‌هایی استفاده می‌شود. پره‌های موجود منجر به افزایش میزان سطح حرارتی آن می‌شود.

اسپیلیت دیواری

البته از جمله مشکلات اندک در رابطه با لوله‌ها، رسوب گذاری املاح آب در داخل لوله با ساختار مسی است. با رسوب گیری داخل لوله مسی، مشکلاتی مانند افزایش فشار رانش به وجود می‌آید.

البته روش‌های زیادی برای برطرف سازی مشکل رسوب گذاری به وجود آمده است. به کمک علم شیمی و روش‌های کاربردی دیگر، فرایند رسوب زدایی برای لوله انجام می‌شود.

از جمله فاکتور‌های مثبت در رابطه با کندانسور پوسته و لوله، مقایسه پذیری آن نسبت به نوع‌های دیگر آن، از نظر ساختار و مقرون به صرفه بودن آن است. البته شاخص مقاومت و توانمندی آن در برابر میزان فشار بالا، به صورت گسترده در صنعت متفاوت استفاده می‌شود.

2. کندانسور داکت اسپلیت به صورت صفحه‌ای

در بخش صفحه، چندین صفحه در کنار هم قرار می‌گیرند. البته صفحات به صورت یکی در میان، ساختار خود را شکل می‌دهند.
ساختار فضای بین صفحات به شکل سیال، برای آب سرد و آب گرم، جاری می‌شوند.

بنابراین در این حالت، تبادل حرارتی انجام می‌شود. در شکل صفحه‌ای آن، به علت، افزایش سطح انتقال دهنده گرما، اندازه و میزان منتقل سازی حرارت، در اندازه کوچکتر را نیز به وجود می‌آورد.

البته میزان تحمل فشار بیش از اندازه، نسبت به پوسته و لوله، بسیار کمتر است. اما از نظر هزینه، قسمت ساختار صفحه‌ای نسبت به لوله و پوسته، روند افزایشی را به خود گرفته است.
البته بیشتر عملکردهای خاص را در این نوع می‌توان مورد بهره‌مندی قرار داد.

داکت اسپلیت کوچک

موتور فن کندانسور موجود به صورت مارپیچ و حلزونی به وجود آمده‌ است. البته در ساختار پوسته، شکل استوانه‌ای آن وجود دارد.

در قسمت داخلی کویل به صورت مارپیچ، مایع داغ از نوع گاز، به داخل پوسته و در بخش‌های اطراف کویل، وارد می‌شود. البته ساختار جریان گیری آب و سیال داغ از نوع گاز برای این قسمت، شباهت بسیار زیادی به نوع پوسته و لوله دارد.

البته از این شاخص، در اندازه‌های بسیار کم استفاده می‌شود. در این ساختار، ابتدا از یک لوله با قطر کم در قسمت داخلی و از یک لوله با قطر بیشتر استفاده می‌شود.

در قسمت داخلی لوله، سیال آب، در فضای بین دو لوله سیال داغ، جریان خود را شکل می‌دهد. البته این مدل از نوع قبلی خود، می‌تواند دارای پوسته و کویل به صورت مارپیچ باشد.

در میزان اندازه و ظرفیت کم، کاربرد بسیار بالایی را از خود نشان داده است. با شناخت مشخصات انواع کندانسور داکت اسپلیت و دسته بندی‌های دیگر آن، به سادگی می‌توان نسبت به عملکرد کندانسور داکت اسپلیت آگاهی داشت.

دریافت اطلاعات و یا آگاهی بیشتر نسبت به ساختار کندانسور در دستگاه داکت اسپلیت، منجر به شناخت بیشتر و دریافت اطلاعات در زمان خرابی دستگاه است. خرابی دستگاه، یک معضل بسیار بزرگ برای هر نوع و مدل از دستگاهی است.

بنابراین در صورت عدم شناخت کافی از دستگاه، هر نوع خرابی به صورت کوچک یا بزرگ، به عنوان یک معضل شناخته می‌شود. به همین دلیل، بهره‌مندی از افراد متخصص و معرفی و شناخت دستگاه، منجر به جلوگیری از بروز مشکلات دیگر در زمان تعمیر و یا تعویض می‌باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *