تفاوت سیستم داکت اسپلیت با وی آی اف

تفاوت‌هایی که میان سیستم‌های داکت اسپلیت با سیستم VRF وجود دارد این است که با توجه به اینکه هر دوی این سیستم‌های تهویه مطبوع انبساط مستقیم هستند که هر دو ساختار تکامل یافته‌ای از کولرهای گازی اسپلیت هستند که برای فضاهای بسیاری از قبیل ساختمان‌های مسکونی یک انتخاب مناسب است؛ بنابراین خوب است که پیش از هر چیزی با چگونگی عملکرد این دو سیستم تهویه  آشنا شوید.

نحوه کارکرد دستگاه داکت اسپلیت کاملا شبیه به کولرهای گازی است. تنها تفاوتی که هوای سرد و گرم خروجی از یونیت داخلی توسط کانال‌کشی در فضاهای مورد نظر انتشار می‌یابد. با توجه به اینکه داکت اسپلیت ظرفیت برودتی بالایی دارد این امکان وجود دارد که به ازای هر یونیت متراژ زیادی را پوشش دهد؛ به همین دلیل داکت اسپلیت شامل دو یونیت جداگانه است که شامل:

  1. یونیت خارجی یا کندانسینگ یونیت که شامل کمپرسور و کندانسور است.
  2. یونیت داخلی یا هوارسان که شامل شیر انبساط اواپراتور هوایی و فن دمنده است.

یونیت خارجی، خارج از ساختمان در فضای باز نصب می‌شود. وجود گازهای مبرد از طریق کمپرسور متراکم شده و بعد از تقطیر در کندانسور هوایی مایع مبرد حاصل به سوی یونیت داخلی که داخل سقف کاذب تعبیه شده است؛ پمپ می‌کند. مبرد بعد از عبور از شیر انبساط با دمای کم وارد لوله‌های کویل اواپراتور می‌شود که در نهایت موجب  افت دمای هوای عبوری می‌گردد. در نتیجه جریان هوای خنک خروجی از یونیت داخلی توسط مسیری کانال‌کشی شده در فضاهای مختلف داخل ساختمان پخش می‌شود.

چگونگی کارکرد داکت اسپلیت

سیستم وی آر اف چیست؟

نحوه عملکرد سیستم وی آر اف بسیار شبیه به کولرهای گازی اسپلیت است تنها با این تفاوت که در همه یونیت‌های داخلی از یک یونیت خارجی مشترک استفاده شده است. یونیت خارجی یا کندانسینگ یونیت از کمپرسور و کندانسور هوایی همچنین یونیت‌های داخلی از جمله شیر انبساط، اواپراتور هوایی و فن دمنده تشکیل می‌شوند.

در سیستم وی آر اف کمپرسورهای روتاری یا اسکرول اینورتردار استفاده شده است، به همین دلیل هزینه جریان مبرد ورودی به لوله‌های کویل دچار نوسان است. این نوع کمپرسورها بر اساس بار گرمایی جذب شده از طریق یونیت‌های داخلی مبرد مورد نیاز خود را پمپ می‌کنند.

تفاوت سیستم داکت اسپلیت با وی آی اف

تفاوت سیستم داکت اسپلیت با وی آی اف شامل موارد زیر است:

  1. میزان هزینه مصرف برق
  2. قیمت اسپلیت با وی آر اف (VRF)

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. میزان هزینه مصرف برق

تفاوتی که بین سیستم‌های  تهویه داکت اسپلیت و وی آر اف وجود دارد این است که قبل از خرید باید دفترچه راهنمای چند داکت اسپلیت و سیستم وی آر اف را مطالعه کنید و میزان هزینه مصرفی برق آن‌ها را مقایسه کنید. میزان برق مصرفی هر دستگاه در داخل دفترچه راهنمای آن درج شده است که هر برندی با هم متفاوت است.

قیمت داکت اسپلیت با وی آر اف (VRF)

2. قیمت اسپلیت با وی آر اف (VRF)

قیمت خرید دستگاه داکت اسپلیت با وی آر اف مهم‌ترین عامل انتخاب و خرید است. قیمت خرید سیستم وی آر اف به عنوان یک سیستم مرکزی بسیار بالا است به همین دلیل انتخاب یک یونیت خارجی جداگانه برای هر واحد مسلماً قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.
عمده‌ترین مزیت داکت اسپلیت‌ها، کولرهای گازی و دیگر سیستم‌های مستقل به وی آر اف مرکزی جداگانه بودن محاسبه هزینه‌های برق مصرفی هر واحد ساختمانی است. بر اساس میزان مصرفی سیستم سرمایشی هزینه برق پرداخت می‌شد؛ اما در حال حاضر سیستم وی آر اف این امکان را دارد که برق مصرفی هر واحد را کنترل می‌کند. با این حال نکاتی برای بهینه سازی انرژی با دستگاه داکت اسپلیت وجود دارد که در صورت اجرای صحیح در مصرف انرژی دستگاه صرفه‌جویی می‌شود.

تفاوت ویژگی‌های سیستم وی آر اف نسبت به داکت اسپیلت

  • در سیستم داکت اسپلیت امکان کنترل مستقل دما در بخش‌های مختلف ساختمان وجود ندارد. به این دلیل که در تمامی بخش‌ها برای هوای خروجی از یک یونیت داخلی مشترک استفاده می‌شود. از همین رو نمی‌توان برای هر بخشی دمای متفاوتی در نظر گرفت.
  • تنها در صورتی امکان‌پذیر است که از سیستم وی آر اف استفاده کنید این سیستم تهویه دمای هر بخش را متناسب با هر شخص و نیاز افراد کنترل می‌کند. البته قیمت تمام شده این سیستم تهویه اقتصادی نیست.
  • میزان سروصدای یونیت داخلی در داکت اسپلیت در مقایسه با سیستم وی آر اف خیلی بیشتر است؛ زیرا در داکت اسپلیت توزیع پرفشار حجم فراوانی از هوا را در بخش‌های مختلف از فن قوی‌تری استفاده می‌کند که بر اساس بالا بودن صدا خواهد بود.

تفاوت ویژگی‌های  سیستم وی آر اف نسبت به داکت اسپیلت

  • استفاده از سیستم وی آر اف (VRF) برای ساختمان‌های بلند محدودیت‌هایی وجود دارد. در صورتی که حداکثر فاصله عمودی مجاز بین یونیت خارجی و با فاصله‌ترین یونیت داخلی تقریباً 50 متر، حداکثر فاصله عمودی مجاز بین دو یونیت داخلی از یک یونیت خارجی تغذیه کند تقریباً 50 متر و در مجموع حداکثر طول مجاز لوله‌کشی 1000 متر است.
  • داشتن توازن فشار در جریان مبرد بین یونیت خارجی و یونیت‌های داخلی بسیار مهم است و باعث عملکرد صحیح سیستم‌های وی آر اف می‌شود.
  • نکته‌ای که لوله‌کشی بین یونیت‌ها را بسیار حساس است. حساسیتی است که در لوله‌کشی داکت اسپلیت بسیار ناچیز است.

کدام بهتراند داکت اسپلیت یا سیستم وی آر اف (VRF)؟

با انتخاب یک سیستم تهویه مناسب با توجه به فضای مورد نظر و شرایط آب و هوایی و تخصص و دانش کافی می‌توان مانع از بروز هرگونه خطا و زیان‌های مالی شد. البته باید توجه داشته باشید که نمی‌توان به طور قطع بیان کرد که فلان سیستم تهویه از آن سیستم بهتر است اما برای اینکه بتوانید بهترین مدل سیستم تهویه را انتخاب کنید لازم است که از یک کارشناس مجرب و متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

چنانچه که قیمت تمام شده سیستم وی آر اف بسیار بالا است؛ اما مصرف برق کمتری نسبت به سایر سیستم‌های تهویه دیگر دارد. داکت اسپلیت‌ها نسبت به سیستم‌های وی آر اف سروصدای بیشتری دارند همچنین قابلیت کنترل دما در بخش‌های مختلف را نیز ندارند. اکنون شما می‌توانید با مطالعه این گفتار سیستم تهویه مکان مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *