تفاوت داکت اسپیلت با کولر گازی

شناسایی مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت داکت اسپیلت با کولر گازی باعث می‌شود شما انتخاب درستی داشته باشید، داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی قیمت مناسب‌تری دارد. همچنین نسبت به نیازهای موجود در ساختمان نیز بهترین گزینه است.

ساختار داکت اسپلیت و کولر گازی

کولر گازی یک دستگاه دو تکه است که تکه بیرونی آن پشت پنجره یا بالکن نصب می‌شود کندانسور گفته می‌شود که با لوله‌کشی گاز مبرد به یونیت دیواری داخل اتاق یا سالن مورد نظر وصل می‌شود.

داکت اسپلیت از یک یونیت بیرونی و یک یونیت داخلی سقفی تشکیل شده است که با لوله‌کشی گاز فریون به یکدیگر وصل می‌شوند. تفاوتی داکت اسپلیت با کولر گازی از لحاظ ساختاری این است که اواپراتور داکت اسپلیت هوا را بعد از سرد یا گرم شدن با کانال‌های مختلف در چندین اتاق یا سالن توزیع می‌کند.

مقایسه داکت اسپلیت و کولرگازی

مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین داکت اسپلیت و کولرگازی وجود دارد عبارت است از:

  1. سایز اتاق‌ها یا سالن مورد نظر برای سرمایش و گرمایش
  2. صدای عملکرد دستگاه
  3. قابلیت و قدرت سرمایش و گرمایش
  4. تنظیم دما
  5. زیبایی‌شناختی داخل و خارج ساختمان
  6. طول عمر
  7. جذب رطوبت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سایز اتاق‌ها یا سالن مورد نظر برای سرمایش و گرمایش

در داکت اسپلیت سرمایش و گرمایش چندین اتاق را به طور همزمان انجام می‌شود. در کولر گازی تنها سرمایش و گرمایش یک اتاق یا سالن کوچک را انجام می‌دهد.

2. صدای عملکرد دستگاه

صدای اواپراتور داکت اسپلیت به دلیل بزرگ بودن اندازه فن در مقایسه با کولر گازی است. برای جلوگیری از صدای دستگاه می‌توانید از عایق‌های صوتی و کانال‌های انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

3. قابلیت و قدرت سرمایش و گرمایش

با معکوس نمودن روند کاری با استفاده از یک شیر چهار طرفه مخصوص در دستگاه داکت اسپلیت و کولر گازی می‌توان در فصل زمستان از آن‌ها بجای سیستم گرمایشی نیز بهره برد؛ اما این کار به چند دلیل صورت نمی‌گیرد اولاً اینکه قدرت گرمایش آن‌ها بسیار محدود است. ثانیاً مصرف برق نسبت به گاز برای گرمایش مقرون‌به‌صرفه نیست.

مقایسه داکت اسپلیت و کولرگازی

به همین دلیل چنانچه که ساختمانی از کولر گازی استفاده می‌کند معمولا از سیستم مکمل گرمایشی مثل بخاری گازسوز و غیره باید استفاده نماید، در حالی که با استفاده از داکت اسپلیت شما با اضافه کردن یک کویل آبگرم به اواپراتور و جریان آبگرم ارسال از طرف پکیج گازسوز دیواری یا بویلر موتورخانه‌ای داخل کویل چرخش فن اواپراتور، هوای گرم مناسبی با قدرت بالا را در ساختمان منتشر کنید.

4. تنظیم دما

کولرگازی به دلیل اینکه در هر اتاق از یک اواپراتور یک کندانسور وجود دارد دمای هر کدام را به صورت مستقل به میزان مورد نظر تنظیم می‌کند یا آن را خاموش و روشن می‌کند. در داکت اسپلیت تمامی اتاق‌ها و سالن‌هایی که با استفاده از کانال‌کشی به یک اواپراتور متصل می‌شوند با هم دمای یکنواخت سرد یا گرم می‌شوند.

در صورتی که در مسیر هر کانال به هر اتاق از ترمینال باکس برای باز و بسته کردن مسیر هوا استفاده شود. با اضافه کردن ترمینال باکس‌ها به سیستم در نتیجه موجب بالا رفتن قیمت داکت اسپلیت خواهد شد. در این شرایط برای اینکه بتوانید از مزیت‌های کنترل مستقل دما در هر بخش از ساختمان استفاده کنید می‌توانید از دستگاه مینی چیلر و فن کویل به جای داکت اسپلیت استفاده کنید.

زیبایی‌شناختی داخل و خارج ساختمان

5. زیبایی‌شناختی داخل و خارج ساختمان

داکت اسپلیت کانال‌ها و اواپراتور در مقابل دید نیستند و شما تنها دریچه خروجی از هر کانال را مشاهده می‌کنید. در صورتی که کولرهای گازی معمولا یونیت داخلی آن‌ها به شکل دیواری نصب می‌شود و مقابل دید همگان هستند. یونیت بیرونی یا کندانسور مقابل دید است و تعداد بسیاری از آن‌ها در یک ساختمان موجب می‌شود تا جلوه نامناسبی به نمای ساختمان بدهد.

6. طول عمر

داکت اسپلیت‌ها نسبت به کولرهای گازی عمر بالاتری دارند. معمولا داکت اسپلیت‌ها بین 10 الی 15 سال عمر مفید دارند. البته نحوه نگهداری و مراقبت از موتور داکت اسپلیت باعث افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد. در صورتی که عوامل محیطی می‌تواند بر روی طول عمر کولرگازی شما را تاثیر بگذارد.

7. جذب رطوبت

دستگاه داکت اسپلیت قابلیت از بین بردن رطوبت فضا را دارد. در صورتی که کولرهای گازی از این امکان برخوردار نیستند.

نتیجه گیری

بر اساس موارد مطرح شده انتخاب و راه‌اندازی هر کدام از سیستم‌ها برحسب شرایط ساختمان و فضای مورد نظر با یکدیگر متفاوت هستند؛ به همین دلیل می‌توان به این شکل بیان کرد که کولرهای گازی مناسب مکان‌های کوچک مانند مغازه‌ها یا واحدهای مسکونی هستند. در حالی که داکت اسپلیت‌ها برای واحدهای بزرگ و بخش‌های مختلف مناسب می‌باشند.

شرکت الکترومگا دارای کارشناسان متخصص و باتجربه است و همواره تلاش می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین سیستم تهویه مطبوع متناسب با مکان موردنظر و با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی همچنین بودجه مشتریان عزیز فراهم کند در صورت مشاوره و استعلام قیمت تنها کافی است با ما تماس بگیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *