معایب دستگاه داکت اسپلیت

با توجه به مزایای داکت اسپلیت باید نسبت به معایبی که هر دستگاه از خود می‌تواند داشته باشد نیز آگاهی‌های لازم را در اختیار داشت.
در این مورد طبق بررسی‌هایی که برای دستگاه اسپلیت ایجاد شده است این فاکتور وجود دارد که دستگاه اسپلیت دارای چهار نکته کلیدی برای عیوب خود است.
بنابراین با شناخت بهتر در رابطه با عیب‌هایی که برای دستگاه وجود دارد می‌توان بهترین شکل از بهره‌مندی از دستگاه را به دست آورد و به صورت مطلوب‌تری این دستگاه را به کار برد. اولین معایب دستگاه داکت اسپلیت در رابطه با کنترل دمایی است که در هر منطقه یا بخشی باید رعایت شود.
بنابراین برای روشن شدن موضوع باید این نکته را در نظر داشت که یک ساختمان می‌تواند دارای بخش‌های متفاوتی باشد و هر بخش نیز با توجه به میزان مساحتی که دارد بزرگی و کوچکی خاصی به خود دارد. بنابراین میزان گرم کردن یا خنک کردن محیط کار آسانی نخواهد بود و باید نسبت به کنترل فضا و محیطی که در آن وجود دارد اقدامات لازم را در این رابطه انجام داد.
در هر صورت باید گفت که دستگاه داکت اسپلیت نمی‌تواند دسته بندی خوبی را برای هر منطقه داشته باشد و این که اگر چندین بخش از یک ساختمان به یک دستگاه داکت اسپلیت متصل باشد نمی‌تواند دمای جداگانه‌ای را به وجود آورد. در هر صورت این مطلب وجود خواهد داشت که دستگاه داکت اسپلیت دمای تنظیم شده را برای همه بخش‌ها تولید خواهد کرد. بنابراین دمای جداگانه‌ای را برای هر قسمت تولید نمی‌کند؛ بنابراین برای این که بتوان برای هر بخش از دستگاهی بهره‌مند شد که بتواند تنظیم و همین طور کنترل دمای خوبی از خود داشته باشند.
در این میان دستگاه‌هایی نیز وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان هر قسمت از محیط را با توجه به اندازه و نوع ساختی که برای آن وجود دارد تحت پوشش دمای مناسب و استاندارد قرار داد.

ترموستات

در این زمان باید گفت که دستگاه‌هایی که در این رابطه تولید شده‌اند شامل:

  • سیستم مینی چیلر
  • فن کویل

در هر صورت باز هم دستگاه‌های دیگری وجود دارند که به درستی می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. برای این که بتوان هضم بهتری از این موضوع را به دست آورد می‌توان از یک مثال بهره‌مند شد. برای نمونه اگر در یک ساختمان یا منزل مسکونی تعداد اتاق‌هایی که وجود دارد از نظر ابعاد متفاوت باشند و درصد خنک کنندگی یا گرم کنندگی برای آن‌ها یکسان باشد می‌توان گفت که در هر محیط شرایط یکسانی از دما وجود دارد.
باید گفت که یک ساختمان مسکونی می‌تواند دارای یک اتاق برای کودک یا سالن مجزا باشد بنابراین دمایی که برای این دو قسمت باید وجود داشته باشد متفاوت خواهد بود. با این حال داکت اسپلیت به خاطر این که دارای یک یونیت سقفی با توجه به کانال کشی که برای آن وجود دارد است، نمی‌تواند دمایی را که تولید می‌کند به صورت یکسان برای هر محیط از خود داشته باشد.
به همین خاطر است که داکت اسپلیت‌ها برای مکان‌هایی که دارای فضا‌های متفاوتی هستند گزینه مطلوبی نخواهند بود؛ مگر این که افرادی که از آن بهره‌مند می‌شوند از نظر دمایی که دریافت می‌کنند در هر حالتی مشکلی نداشته باشند و با این موضوع به خوبی کنار آمده باشند. بنابراین برای این که بتوان دما را از دستگاه داکت اسپلیت کنترل کرد باید روش‌هایی وجود داشته باشد. در اصل به جای این که از دریچه‌های ثابت بهره‌مند شد ابتدا باید از دریچه‌هایی استفاده کرد که به آن‌ها دریچه موتوردار یا دریچه ترموستاتی گفته می‌شود.

ترموستات

برای این که بتوان با ترموستات آشنا شد ابتدا باید کارکردی را که برای این قسمت وجود دارد را تشریح کرد. ترموستات در قسمت دریچه قرار داده می‌شود که این بخش می‌تواند برای هر قسمتی که در یک ساختمان وجود دارد به صورت مجزا قرار بگیرد. زمانی که ترموستات به دریچه متصل است و فرمانی که به آن داده می‌‌شود به راحتی می‌تواند میزان باز و یا بسته بودن دریچه را مشخص کند.
در این شرایط می‌توان نتیجه دلخواهی را از تولید هوای گرم و سرد داشت و درصد آن را نیز با باز و بسته شدن دریچه که به کمک ترموستات انجام می‌شود را به دست آورد. بنابراین میزان کنترل کردن دما در هر قسمتی متفاوت می‌شود و دیگر نگرانی در این رابطه وجود نخواهد داشت. بنابراین ترموستات در این مرحله به شکل فزاینده‌ای دارای اثرگذاری بر روی دما در هر محیطی می‌باشد که می‌تواند روند متغیری را برای هر مکان به دست آورد. بنابراین برای دستگاه داکت اسپلیت نیز می‌توان از این فرایند بهره‌مند شد و میزان هوایی را که در هر بخش باید به صورت متفاوت انجام شود را با این دستگاه انجام داد.
البته نکته‌ای که وجود دارد هزینه‌ای است که برای بهره‌مندی از دریچه‌های ترموستاتیکی و موتور داکت اسپلیت ایجاد می‌شود. با این حال علاوه بر هزینه‌هایی که برای به دست آوردن این دستگاه وجود دارد باید هزینه دیگری را نیز در نظر داشت که آن هم هزینه نصب است. بنابراین ترموستات خود به نصب جداگانه‌ای بر روی دستگاه داکت اسپلیت دارد و هزینه آن نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر از نظر هزینه مشکلی وجود ندارد و بودجه بندی خوبی در این رابطه صورت گرفته است باید از این وسیله بهره‌مند شد؛ زیرا در مصرف انرژی نیز به شدت صرفه جویی می‌شود.
با این حال هر چه بتوان از دستگاه‌هایی بهره‌مند شد که با توجه به درصد بالای استانداردی که در ساخت خود دارند در مصرف انرژی نیز به شدت مقبول و شایسته باشند گزینه خوبی برای این که هزینه خود را در رابطه با آن انجام داد می‌باشد. بنابراین هر سازمانی نیز می‌تواند از این دستگاه بهره‌مند شود با توجه به این که کنترل دما می‌تواند یکی از معایبی باشد که برای آن وجود دارد؛ اما ایجاد تغییر بر روی دستگاه قابلیت دیگری می‌باشد که داکت اسپلیت در خود دارد. گاهی اوقات برخی از دستگاه‌ها هستند که قابلیت تغییر در آن‌ها وجود ندارد و نمی‌توان از سیستم‌های دیگری برای بهتر شدن روند آن‌ها استفاده کرد. با این حال داکت اسپلیت گزینه خوبی در رابطه با این موضوع می‌باشد که می‌توان از آن بهره‌مند شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *