خرابی فن کندانسور

خرابی فن کندانسور به هر دلیلی برای مصرف کننده اتفاق می‌افتد. ابتدا باید نشانه‌های مبتنی بر خرابی کولر گازی را مشخص کرد.
به کمک نشانه‌های موجود، به درستی متوجه عدم عملکرد کولر گازی در زمان مشخص آن می‌شوید.

برای قسمت‌های متفاوت کولر گازی، امکان بروز مشکل وجود دارد.

بنابراین در هر بخش، باید مشکلات را تعیین و ارزیابی کرد. در ابتدا برای شناخت بهتر موتور فن کندانسور و عدم کارایی آن، ابتدا باید نسبت به ساختار و کارایی قسمت کندانسور اطلاعاتی در دست داشته باشید.

در آغاز کار، مصرف کننده باید متوجه عملکرد کندانسور باشد. کولرهای اسپیلت‌ها از دو بخش اصلی تهیه شده‌اند. یک بخش از ساختار کولر اسپیلت، در داخل ساختمان و بخش دیگر آن در قسمت خروجی ساختمان قرار گرفته است.

برای شناخت عملکرد بهتر و مطلوب‌تر بخش داخلی ساختمان، ابتدا باید با عملکرد یونیت بیرونی آشنا شوید. یونیت بیرونی که برای کولر گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع یونیت یا کندانسینگ (Condensing) می‌باشد.

عملکرد یونیت، جریان برگشتی مبرد داغ در مرحله اول تحت فشار قرار می‌گیرد. بعد از انجام فشار در جریان برگشتی مبرد داغ، ساختار آن به صورت مایع تغییر حالت می‌دهد. با گذشت از مرحله تغییر حالت به مایع، با گذر از مارپیچ کویل‌های مختلف، خنک و وارد مرحله بعد می‌شود.

بازگشایی دستگاه خنک کننده

اولین نکته مهم برای خنک سازی ساختار مبرد داخل کویل، قسمت مارپیچ‌های آن می‌باشد. عملکرد فن کندانسور، مکش هوای بیرون و هدایت آن به سمت کویل است.
فرایند مکش هوای بیرون و هدایت آن به سمت کویل، بین هوای بیرون و کویل، ارتباط برقرار می‌شود. شکل گیری ارتباط فوق، منجر به بروز هوای مناسب می‌شود.

اگر ارتباط گیری بین کویل و هوای بیرون و دستگاه کندانسور، با عدم بروز خطا شکل بگیرد؛ کندانسور عملکرد خود را به درستی انجام داده است. اما در صورت بروز خطا برای دستگاه، کندانسور، قادر به کاهش دمای خود نیست.

در نتیجه مانند یک پنکه با ساختار خراب است. پنکه خراب، قابلیت خنک سازی محیط خود را ندارد. البته این موضوع، از مشکلات بسیار مهم برای دستگاه بشمار می‌آید.

فن کندانسور عملکرد بسیار ویژه‌ای برای کولر گازی دارد. البته بخش مهمی از کولر گازی را به خود اختصاص می‌دهد. البته باید شناخت خود را نسبت به خرابی‌های کولر گازی بیشتر کنید.

شناخت مشکل و استفاده از راه حل‌های مناسب، از جمله نکات مهم برای استفاده از کولر گازی است. گاهی اوقات، امکان بروز یک یا دو مشکل برای کولر گازی به شکل همزمان وجود دارد.
بنابراین خرابی موجود در کولر گازی، در ابعاد کوچک، یک راهنما برای شناخت مشکل و استفاده از افراد متخصص برای برطرف سازی مشکل است.
البته در صورت خرابی برای دستگاه، در اسرع وقت، نسبت به برطرف سازی مشکل آن اقدامات لازم را انجام دهید.

دستگاه موتور فن

خرابی فن کندانسور چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

از موارد کمک کننده برای آگاهی از مشکل فن کندانسور، عدم ظرفیت کولر گازی برای ایجاد خنک سازی مطلوب را از دست داده است.
بنابراین فضای اتاق و یا منزل، مانند قبل، به درستی خنک نمی‌شود.

البته مشکل دیگر دستگاه، در صورتی که فن بیرونی بعد از روشن شدن، در سرعت گردش، دچار تغییر شود؛ منجر به خرابی آن شده است. دمای یونیتی در قسمت بیرون آن، به شدت در حال افزایش است.

حتی در زمان لمس آن، متوجه درصد گرمای بیش از اندازه آن می‌شوید. تمامی موارد فوق، می‌توانند مشکلاتی برای دستگاه کولر گازی و خرابی فن کندانسور باشند.
نوسانات باد اسپلیت به دلیل خرابی فن کندانسور به وجود می‌آید، خرابی فن کندانسور به دلایل زیر اتفاق می‌افتد که عبارت است از:

  1. نقص در بخش ترموستات
  2. تاثیر رسوب و گرد و غبار بر روی بدنه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. نقص در بخش ترموستات

از دلایل مهم برای خرابی فن کندانسور، نقص در بخش ترموستات آن است. ترموستات یک بخشی داخلی برای ساختار کولر گازی است. این قسمت از ساختار داخلی کولر گازی، وظیفه تنظیم دمای کویل را بر عهده دارد.

دمای محیط به درستی تنظیم و متناسب با محیط می‌شود. ترموستات، در رابطه با روشن و یا خاموشی فن کندانسور نیز تصمیم گیری می‌کند. در صورت بروز خرابی برای ترموستات، مشکل در قسمت فن نیز به وجود می‌آید. در نتیجه هر دو ساختار باید مورد ارزیابی و آزمایش قرار بگیرند.

2. تاثیر رسوب و گرد و غبار بر روی بدنه

از جمله مشکلات دیگر برای فن کندانسور، آسیب بر روی بدنه دستگاه به واسطه بروز گرد و غبار بر روی آن است.
به دلیل قرارگیری فن کندانسور در قسمت بیرونی، به شدت در تماس با هوای بیرون است.

بنابراین با گذشت زمان، لایه‌هایی از گرد و غبار بر روی بدنه پدید می‌آید. با بروز علامت‌هایی از گرد و غبار بر روی بدنه کندانسور، با مرور زمان، مشکلات زیادی برای دستگاه به وجود می‌آید. برخی از افراد، نسبت به بروز گرد و غبار بر روی دستگاه، تنها ظاهر بد آن را در ذهن خود متصور می‌شوند.

در صورتی که بروز گرد و غبار بر روی دستگاه، می‌تواند در عملکرد فن هم تاثیرات بسیار منفی بگذارد. در صورت بروز خرابی برای دستگاه یا در هنگام سرویس دوره‌ای آن، حتمأ فرایند تمیزکاری را فراموش نکنید.

تمیز سازی قسمت تیغه‌ها در دستگاه کندانسور را جدی بگیرید. البته فرایند تمیزکاری و رسوب زدایی از دستگاه، فرایند دشوار و پیچیده‌ای نخواهد بود.
بنابراین باید به کمک روش‌های تمیز کاری، این فرایند را به درستی و با دقت انجام داد. از افراد متخصص در فرایند پاکسازی دستگاه کندانسور و کولر گازی، استفاده نمایید.

افراد ماهر و با تخصص بالا، به درستی و با دقت بیشتری کار خود را انجام می‌دهند. در اصل، فرایند سرویس کاری موتور فن کویل را حداقل سالی یکبار انجام دهید.
در صورت امکان، هر شش ماه یکبار، اقدام به سرویس کولر گازی خود کنید. با این کار، در صورت بروز مشکل برای دستگاه، در زمان مناسب نسبت به جلوگیری از شدت آن، می‌کاهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *