عملکرد کندانسور داکت اسپلیت

کندانسور داکت اسپلیت در ساختار یونیت خارجی دستگاه قرار می‌گیرد. از این وسیله، برای ساختار کولرهای گازی نیز استفاده می‌کنند.
در منطقه‌های به شدت گرمسیر، فرایند خنک سازی محیط، کار بسیار سختی است. بنابراین بهره‌مندی از دستگاه داکت اسپلیت برای کاهش گرما بسیار مناسب می‌باشند.

استفاده از کولرهای گازی و دستگاه داکت اسپلیت، برای خنک سازی بیشتر و بهتر محیط‌های بسیار گرم مناسب است. موتور فن کندانسور اسپلیت در ساختار داکت اسپلیت، برای کاهش دما، دارای شاخص سیال خنک کننده هوا استفاده می‌کند.

از نظر واژه شناسی برای کلمه کندانسور، باید آن را به معنی متراکم کننده معرفی کرد. البته به شکل معمول به آن چگالنده نیز گفته می‌شود. کندانسور، وظیفه خود را نسبت به کاهش دما و تبدیل سازی شاخص گاز به مایع را انجام می‌دهد.

کارکرد دستگاه به گونه‌ای که ابتدا حالت گاز را وارد می‌کند؛ بعد از آن، از لوله‌های موجود عبور می‌دهد. با عبور از لوله کندانسور، حرارت موجود را به محیط اطراف و پیرامون خود انتقال می‌دهند.

شاخص حرارتی کندانسور داکت اسپلیت

کارکرد دستگاه داکت اسپلیت به دلیل وجود ویژگی تبدیل سازی حالت مایع به گاز، انتقال حرارت به محیط اطراف، به کمک یک واسط جریان هوا، شکل می‌گیرد.

جریان واسط هوا، به کمک دستگاه کندانسور به وجود می‌آید. بنابراین هوای اطراف در قسمت یونیت خارجی، برای کولر گازی انجام می‌شود.

بنابراین تمامی فاکتور‌های فوق در این دستگاه، برای انتقال سازی حرارت است. دستگاه کندانسور، به دلیل عملکرد مطلوب برای دستگاه کولر گازی، تاثیرات زیادی را از خود به نمایش می‌گذارد. کندانسور، به عنوان یک قطعه مهم و کاربردی برای دستگاه بشمار می‌آید.

طراحی کندانسور داکت اسپلیت

برای استفاده مطلوب و بهینه از مشخصات دستگاه داکت اسپلیت ابتدا باید نسبت به ساخت و طراحی‌های اولیه آن، توجه ویژه‌ای داشت.
برای طراحی قسمت کندانسور برای دستگاه داکت اسپلیت، باید از فاکتور‌های زیر پیروی کرد که شامل موارد زیر است:

  • قطر لوله دستگاه
  • اندازه و میزان ضخامت موجود برای فین
  • جنس فین
  • شکل و ساختار کندانسور
  • قطر موجود برای هدر ورودی و خروجی
  • ساختار مدار بندی برای لوله کندانسور

در برابر شاخص و ترتیب بندی فوق، مداربندی برای لوله کندانسور، نسبت به سایر بخش‌های آن، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.
لوله کشی داکت اسپلیت برای ساختار کندانسور بسیار تاثیرگذار‌ می‌باشند.

از جمله نکات مهم در تعریف مدار بندی لوله برای ساختار کندانسور داکت اسپلیت، شکل گیری ساختار توزیع مبرد است. توزیع مبرد، برای تمامی قسمت ‌های کندانسور، باید طراحی و اجرا شود.
در صورت ورود مبرد به صورت گاز به ساختار کندانسور، به کمک لوله‌های آن توزیع می‌شود.

کندانسور

البته نکته مهم در رابطه با ساختار لوله‌ها، جنس آن است. جنس موجود برای ساختار لوله، از مس است. لوله مسی برای دستگاه کندانسور، شکل مطلوبی را برای مبرد در زمان خروج کندانسور به صورت مایع است.

البته جنس و ساختار فین، در دستگاه کندانسور، در روند انتقالی حرارت به شدت تاثیرگذار است. برای قسمت کندانسور، فین‌های متنوعی با انواع گوناگون وجود دارد.

فین‌های کاربردی برای قسمت کندانسور دستگاه داکت اسپلیت، شامل موارد زیر است:

  • آلومینیومی
  • بلو فین
  • گلد فین

البته هر کدام از فین موجود برای دستگاه داکت اسپلیت و بخش کندانسور، از نظر هدایت حرارتی، ساختار متفاوتی دارند.

معرفی ویژگی‌های انواع فین

در ساختار بیشتر مبدل‌های حرارتی، از فین استفاده می‌شود.

البته نوع فین و شکل بهره‌مندی از آن، به صورت آلومینیومی می‌باشد. ساختار آلومینیومی برای کندانسور و داکت اسپلیت، با ساختار هزینه، بسیار ارزان‌تر است.

البته فین به صورت آبی، می‌تواند استحکام و مقاومت بیشتری را نسبت به آلومینیومی خود داشته باشد. ساختار فین، از جنس مس، با نام گلد فین نیز شناخته می‌شود.

این ساختار، در برابر میزان خوردگی، قابلیت و توانمندی بسیار ویژه‌ای را از خود نشان می‌دهد. از نظر میزان خوردگی و توانمندی هدایت برای حرارت موجود، در رتبه بندی‌های موجود برای هر قطعه، اولین است.
البته در صورت بروز خرابی برای قسمت کندانسور، در برخی از بخش‌ها، بهره‌مندی از فین آبی مناسب‌تر است.

البته فین آبی، بیشتر برای بخش‌هایی که درصد خرابی آن زیاد است؛ دارای عملکرد بهتر و مطلوب‌تری است. گاهی اوقات، در برابر توانمندی و مقاومت بسیار بالا برای فین، درصد انتقال سازی حرارت بسیار زیادی مدنظر است.
برای کندانسور موجود برای کولر گازی، از فین مسی بهره می‌برند.

دستگاه اسپلیت سقفی

پارامترهای محاسباتی کندانسور داکت اسپلیت

البته فرمول و فاکتور‌های محاسباتی زیادی در بخش مهندسی سیالات وجود دارد. به کمک فرمول‌های موجود در بخش مهندسی سیالات، بهتری راه برای کسب اندازه مورد نیاز است.

بسیاری از طراحی و محاسبات موجود برای ساختار دستگاه خنک کننده، با توجه به سیال هدف گذاری شده، شکل گوناگونی را به خود اختصاص داده است.
بهره‌مندی از چگالی برای هر سیال، با ساختار دیگر آن متفاوت است.
البته گاز‌های دیگری در بازار برای مبدل‌های حرارتی وجود دارند.

اولین گاز موجود به عنوان مبدل حرارتی، از نوع فریونی می‌باشند. گاز فریونی، برای ساختار مبدل‌های تراکمی در بازار ساخته شده‌اند.
بهترین و آسان‌ترین راه حل، برای محاسبه میزان ظرفیت موجود برای دستگاه، ارزیابی توانمندی برای دستگاه داکت اسپلیت است.

البته با توجه به کیلو وات و همین طور تن تبرید، بر روی شاخص و ویژگی‌های موجود بر روی کمپرسور درج شده است. با این حال، برای طراحی ساختار خنک کنندگی برای دستگاه داکت اسپلیت و کندانسور آن، ابتدا باید حجم دبی و ساختار گردشی آن را مورد محاسبه قرار داد.

در این مرحله، در هر ساعت، باید دمای عملکردی در ساختار کندانسور را در سطح مورد نیاز آن، برای فرایند خنک کاری، طراحی و ارزیابی کرد.
در هر صورت، کندانسور، داکت اسپلیت، به عنوان یک دستگاه خنک کننده در صنعت تهویه است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *