اجزای فن کویل

وظیفه اجزای فن کویل برای بهبود به جریان گردش هوا و همین طور متعادل سازی دما برای محیط است. ساختار دستگاه فن کویل به هیچ عنوان پیچیده نیست.

البته در قسمت داخلی این دستگاه، از یک مبدل حرارتی استفاده شده است. این مبدل حرارتی، به عنوان کویل شناخته می‌شود. بنابراین بخش سرمایشی و گرمایشی آن به کمک یک فن، انجام می‌شود.

برای فصل‌های سرد سال، از آب گرم و برای فصول گرم سال از آب سرد در قسمت داخلی لوله‌های کویل استفاده می‌شود. البته لوله‌های داخلی در قسمت کویل، از جنس مسی می‌باشند.
با جریان یافتن آب در درون لوله، با ورود هوا به قسمت اطراف کویل، از قسمت لا به لای لوله‌ها حرکت خود را آغاز می‌کند.بنابراین برخورد هوا با سطح سرد یا گرم کویل، منجر به ارائه هوای سرد و یا گرم به فضای داخلی محیط می‌شود.
البته در برخی از دستگاه‌ها به جای استفاده از آب گرم و سرد از یک مبدل سیال در کویل استفاده می‌شود.

وظیفه اجزای فن کویل

در ساختار فن کویل، اجزای زیادی در حال فعالیت می‌باشند که عبارتند از:

  1. فن
  2. کویل به صورت حرارتی
  3. فیلتر
  4. الکتروموتور
  5. ترموستات
  6. کلید سلکتوری
  7. شیر با ساختار هواگیر دستی
  8. پلنیوم باکس

1. ساختار فن

فن در ساختار کویل، قابلیت گردش هوا را در ساختار دستگاه بر عهده دارد. البته ساختار فن، به دو قسمت از ناحیه چپ و راست متناسب با نوع فن، می‌باشد.
جنس کاربردی برای فن، به صورت معمول، از نوع فلز و یا غیر فلز است. از نظر هزینه، برای فن کویل‌های فلزی، قیمت بیشتری نسبت به فن کویل، غیر فلزی در نظر گرفته شده است.

از ویژگی‌های مثبت در رابطه با فن کویل فلزی، به ساختار مقاوم و مستحکم آن در برابر حرارت است.
با افزایش درجه حرارت بسیار زیاد برای آب برای موقعیت آب و هوایی سرد، که در بیشتر موارد، تا 80 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد.

البته این مدل از ساختار درجه حرارت بسیار زیاد برای آب، منجر به تغییر در شکل و آسیب دیدگی فن از جنس پلاستیک می‌شود. ساختار فن، در دو مدل از نوع کم فشار و پر فشار در قسمت داخلی فن قرار داده می‌شود.
البته به بخش داخلی فن که دارای مدل کم فشار و پر فشار برای ساختار فن وجود دارد هوزینگ گفته می‌شود.

فیلتر

2. فن کویل از نوع حرارتی

از مدل‌های دیگر از بخش‌های متفاوت فن کویل، می‌توان به قسمت حرارتی آن اشاره داشت. ساختار کویل، به عنوان یک قطعه، از لوله‌های مسی تشکیل شده است.

البته تنها استفاده از مس برای ساخت لوله در کویل به کار نمی‌رود. جنس‌های دیگری مانند فین آلومینیومی نیز باری ساخت لوله کویل، به کار می‌رود.
برای عبور سیال در فن کویل، باید از این لوله‌ها مسیر حرکتی خود را بیابد.

تعداد لوله و نحوه قرارگیری آن‌ها در فن کویل، به تعداد فین، جنس موجود در لوله و وجه تمایز برای کویل در نوع برند آن‌ها است. شناسایی کار با کویل، در ابتدا نسبت به ساختار لوله‌ها به کلکتور خروجی و ورودی است.

از جمله لوله‌های موجود در ساختار فن کویل، تامین آب سرد در تابستان و آب گرم در زمستان را دارد. از وظایف دیگر برای برگشت آب، به قسمت موتورخانه مرکزی است.

در برخی از موارد، از دو کویل در قسمت فن آن استفاده می‌شود. گاهی اوقات، به صورت همزمان از هوای سرد و گرم کویل بهره می‌برند.
ساختار فن کویلی که هم از هوای سرد و هم از هوای گرم استفاده می‌کند با نام فن کویل چهار لوله‌ای نیز شناخته می‌شود.

از تفاوت‌های موجود برای فن کویل با ساختار چهار لوله‌ای، از دو کویل تشکیل شده است. البته به صورت همزمان، می‌توان هوای سرد و گرم را برای محیط تامین نماید.

از نظر هزینه، قیمت فن کویل با ساختار چهار لوله‌ای، نسبت به دو لوله، بیشتر است. البته عملکرد فن کویل چهار لوله‌ای نسبت به دو لوله بیشتر است.
افزایش عملکرد بیشتر برای ساختار فن چهار لوله، منجر به افزایش قیمت آن شده است. اما برای ساختار فن کویل دو لوله، دارای یک کویل است.

بنابراین تنها یک شکل از هوا را تامین می‌کند. یا شاخص گرم سازی و یا سرد سازی را برای محیط به کمک فن کویل دو لوله می‌توان شکل داد.

3. فیلتر

از جمله نکات مهم در رابطه با دستگاه فن کویل، استفاده از فیلتر است. قرارگیری فیلتر در هر مکانی، نشان دهنده عدم ورود گرد و غبار و بسیاری از آلاینده‌ها در دستگاه است.

جایگاه قرارگیری فیلتر در قسمت جلو و ورود فن کویل است. فیلتر، مانع از حرکت و عبور گرد و غبار به قسمت داخلی دستگاه می‌شود.

البته باید از فیلترهایی بهره‌مند شد که قابلیت شستشو و تمیزکاری را داشته باشند. باید نسبت به تمیزکاری فیلتر، هر چند یکبار، قبل از روشن سازی آن، اقدام کرد.
تمیزکاری دستگاه، برای کاهش گرد و غبار موجود در دستگاه فن کویل به کار می‌رود.

البته ساختار فیلتر در دو مدل برای ساختار فن کویل در بازار وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • مدل پلاستیکی
  • فلزی

ترموستات

4. موتور

از اجزای دیگر برای ساختار فن کویل، می‌توان به موتور فن کویل اشاره کرد. الکتروموتور در فن، وظیفه منتقل سازی انرژی را دارد.

چرخش فن و عبور در کل سیستم، نیز از وظایف موتور است. از قسمت موتور با دور بالا و با صدای کم در دستگاه فن کویل استفاده می‌شود.
صدای تولیدی برای این بخش، زیاد نیست.

با کاهش صدا در زمان استفاده از دستگاه از قسمت موتور، محیط اطراف، نسبت به صدا در اَمان می‌باشد.
در ساختار موتور دو قطعه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • شفت
  • بلبرینگ

برای کاهش صدا در قسمت موتور و افزایش کارایی و عملکرد بهینه آن، از بلبرینگ استفاده می‌شود.

5. ترموستات

از دیگر اجزای فن کویل ترموستات آن است. ترموستات، برای فن کویل از نوع سقفی، کانالی و زمینی، استفاده می‌شود. برای کنترل از راه دور و خاموش و روشن سازی آن، از ترموستات کلیدی و و سلکتوری بهره می‌برند.
البته فن کویل با سایر سیستم‌های تهویه به صورت بهینه، دارای ساختار ساده و بسیار منعطفی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *