ساختار دستگاه فن کویل

دستگاه فن کویل یکی از دستگاه‌هایی است که برای گرم کردن و همین طور خنک کردن محیط می‌توان از آن بهره‌مند شد، ساختار دستگاه فن کویل به گونه‌ای است که هر قسمت کارآیی مشخصی دارد. برای این که بتوان کارایی مشخصی را از دستگاه فن کویل به دست آورد باید تمامی قسمت‌هایی که در آن وجود دارد را بررسی کرد. یکی از قسمت‌هایی که در دستگاه فن کویل وجود دارد کلید سلکتوری می‌باشد.

نکاتی در رابطه با کلید سلکتوری

یکی از نکاتی که در رابطه با کلید سلکتوری برای فنی حرفه‌ای باید بیان کرد حالت‌های متفاوتی است که برای آن وجود دارد حالت‌هایی که برای کلید سلکتوری وجود دارد شامل:

  • خاموش
  • روشن
  • دوره کم
  • دوره متوسط
  • دوره زیاد

نکته دیگری که در رابطه با کلید سلکتوری و دستگاه فن کویل باید بیان کرد این است که دستگاه فن کویل هم به صورت دستی و و هم از طریق ترموستات قابل کنترل می‌باشد. باید این نکته را در نظر داشت که کلیدهای سلکتوری تنها در فن کویل‌های زمینی به کار برده می‌شود. بنابراین فن کویل‌هایی که به صورت سقفی به کار برده می‌شوند از ترموستات در آن‌ها استفاده شده است.
کلید سلکتور شامل بخش‌هایی است از جمله:

  • بخش کلید
  • قاب کلید
  • سوئیچ

با توجه به تمامی مطالبی که در رابطه با کلید سلکتوری بیان شد این کلید در فن کویل برای تنظیم کردن تنظیم کردن درجه هوای محیط به کار برده می‌شود.

دسته بندی اجزای فن کویل

دسته بندی اجزای فن کویل

برای دستگاه فن کویل قسمت‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از این قسمت‌ها ترموستات و موتور فن کویل می‌باشد.
برخی از دستگاه‌های فن کویل برای روشن و خاموش شدن آن‌ها و همین طور کم و زیاد کردن دوره‌هایی که برای دستگاه کارکرد دستگاه فن کویل کمک می‌کند برای دستگاه فن کویل وجود دارد از سه مرحله برخوردار می‌شوند. البته در بیشتر موارد برای فن کویل‌های سقفی و کانالی چنین شرایطی به وجود می‌آید.

شاید برخی از افراد در ذهن خود طرز کار فن کویل را مورد بررسی قرار می‌دهد در اینجا به طرز کار فن کویل اشاره می‌کنیم یکی از نکاتی که در رابطه با فن کویل وجود دارد میزان آب گرم و سرد‌ای است که از موتورخانه دریافت می‌کند. بنابراین آب گرم یا سرد از طریق لوله‌های مسی در دستگاه به چرخش در می‌آید.

بنابراین جریان هوا در دستگاه فن کویل وجود دارد جریان هوا می‌تواند تاثیر زیادی بر روی گرما یا سرمایی که از طریق آب که به صورت گرم یا سرد است را ایجاد می‌کند. یکی از کارهایی که فقط انجام می‌دهد می‌تواند هوا را از قسمت ورودی که برای فن کویل ایجاد شده است دریافت کنند و در قسمت ورودی که برای دریافت هوا وجود دارد یک فیلتر نصب شده است.
این فیلتر گرد و غبار‌هایی را که امکان دارد وارد فعال شود را از بین می‌برد و نمی‌گذارد که وارد دستگاه شوند بنابراین مکش خوبی از طرف کویل ایجاد می‌شود و کویل به گردش در می‌آید.

نکاتی در رابطه با دستگاه فن کویل

اولین نکته‌ای که در رابطه با دستگاه فن کویل باید به آن اشاره کرد لوله‌هایی که در آن وجود دارد لوله‌هایی که در دستگاه فن کویل وجود دارد در دو حالت به صورت ورودی و خروجی در دستگاه به کار برده شده‌اند. بنابراین برای این که این لوله‌ها در فصل‌های سال دچار مشکل نشوند باید حتما عایق کاری شوند. هنگامی که گردش آب در درون کوره به خوبی انجام نشود دستگاه توسط شیر هواگیری که در قسمت اصلی وصل شده است تا گیری می‌شود البته آب باید به صورت کامل در دستگاه در حالت چرخش باشد. فن کویل را می‌توان در قسمت‌های حرارتی که برای ساختمان ایجاد شده است به کار برد البته در بیشتر موارد در تابستان‌ها از چیلر‌ها استفاده می‌شود در حالی که به صورت جذبی و تراکمی وجود دارد این چیلر‌ها در ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. هنگامی که دستگاه فن کویل در سیستم حرارت قرار داده می‌شود این دستگاه‌ها به دو صورت به کار برده می‌شود که البته به صورت فصلی هستند در فصل تابستان و فصل زمستان به کار برده می‌شود. در فصل تابستان که انسان به هوای خنک نیاز دارد و همین طور در فصل زمستان که باید هوای گرم برای افراد ایجاد شود.

دستگاه فن کویل

با این حال این دستگاه دستگاه فناوری دارای آب گرم و همچنین آب سرد می‌باشد با این حال آب گرم و آب سرد به صورت جداگانه در دستگاه در حال گردش می‌باشند در هر صورت به کار بردن هر یک از آن‌ها بستگی به نیاز افراد قابل به تنظیم است. بنابراین می‌توان گفت دستگاه فن کویل یکی از دستگاه‌های است که قابلیت تنظیم را دارد. یکی از نکاتی که در رابطه با دستگاه فن کویل باید بیانگر تجهیزات و امکاناتی است که برای دستگاه فن کویل ایجاد شده است البته این دستگاه از ظرفیت‌های بسیار متفاوتی برخوردار است. ظرفیت‌هایی که برای این دستگاه ایجاد شده است با واحد سی ام شناخته می‌شود. این ظرفیت‌ها شامل ۲۰۰ سی سی اف ام، ۴۰۰ سی سی، ۶۰۰ سی سی، ۸۰۰ سی سی، ۱۰۰۰ سی سی می‌باشد.
برای خرید دستگاه فن کویل باید این مطلب را در نظر داشت که این دستگاه دارای کاتالوگ می‌باشد بنابراین برای بررسی کاتالوگ می‌توان تمامی نکاتی را که برای بهره گیری از دستگاه فن کویل وجود دارد در کاتالوگ آن مشاهده نمود.
مزیت و معایبی برای دستگاه فن کویل وجود دارد.
بررسی معایب و مزایای فن کویل‌ نشان می‌دهد که مزیت دستگاه فن کویل که می‌توان به آن اشاره کرد توزیع دمای مناسبی می‌باشد البته تفکیک مستقل بخش‌ها نیز یکی از نکاتی است که می‌توان در رابطه با مزایا از آن بهره‌مند شد.
معایبی که برای دستگاه فن کویل وجود دارد به این شکل خواهد بود که تعمیرات و نگهداری آن و همین طور قدم توزیع هوای تازه دو فاکتوری است که می‌تواند از دست معایب دستگاه فن کویل باشد. با توجه به تمامی این موارد می‌توان دستگاه فصل را به شکل‌های متفاوت در بازار جستجو کرد و در صورت نیاز از آن‌ها بهره‌مند شد. با توجه به مطالبی که در رابطه با دستگاه فن کویل مطرح شد باید نسبت به استفاده از آن دقت کرد و با توجه به نیازی که انسان از آن دارد بتواند گزینه بهتری را به کار ببرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *